Résumé:
ملخص الدراسة:
إن زيادة سرعة انتشار االنترنت أدت إلى زيادة االعتماد عليها في شتى المجاالت والميادين، قد
أحبرت الشركات على التكيف معها والعمل بها لتفعيل خدمتها وزيادة ربحيتها من خالل االنتقال
من الدفع التقليدي إلى الدفع االلكتروني بهدف كسب فلسفة حديثة في تسيير المؤسسة وكذا
الوصول إلى اکبر شريحة ممكنة من الزبائن. فالدفع االلكتروني يمثل االستخدام األمثل للتقنيات
الرقمية لتحسين سمعة وأداء المنظمات ككل، وقد استطاع خالل السنوات القليلة الماضية أن
يقفز بمجمل الجهود واألعمال التسويقية وبمختلف األنشطة التي تتماشى مع العصر الحالي
ومتغيراته وذلك باالستعانة بمختلف األدوات والوسائل المتطورة والتكنولوجيا الحديثة لتنفيذ
العمليات واألنشطة التسويقية عبر مختلف الوسائل واالستراتيجيات المتبعة فالدفع االلكتروني
الجيد يسعى إلى تحسين عالقة المؤسسة بجمهورها برسمه لصورة حسنة عنها لقاء تقديمه
لخدمات ومنتجات ذات جودة ومصداقية، فالصورة الحصنة تكسب المؤسسة سمعة حسنة
وتضمن وفاء الزبون لعالمتها، كما أنها تجعلها تحتل مكانة مرموقة بين مختلف المؤسسات
المنافية.
الكلمات المفتاحية:
الفعالية.
الدفع االلكتروني.
السمعة.
المؤسسة.
التكنولوجيا.
Summary of the study
The increased spread of the Internet has led to increased reliance
on it in various fields and fields, which has frustrated companies to
adapt to it and work with it to activate its service and increase its
profitability by moving from traditional payment to electronic payment
with the aim of gaining a modern philosophy in the management of the
organization as well as reaching the largest possible segment of
customers. Electronic payment represents the optimal use of digital
technologies to improve the reputation and performance of
organizations as a whole, and over the past few years has been able to
jump in all marketing efforts and activities in line with the current era
and its variables using various tools, advanced means and modern
technology To carry out marketing processes and activities through
various means and strategies followed, good electronic payment seeks
to improve the relationship of the organization with its audience by
drawing a good image of it in exchange for providing services and
products of quality and credibility, the image of the foundation earns
the institution a good reputation and ensures the customer's loyalty to
its brand, and makes it occupy a prominent position among the various
contrary institutions.
Keywords:
Effectiveness
electronic payment
reputation
enterprise
technology.