Résumé:
من منطلق هذه الدراسة حاولنا الكشف عن دور العالقات العامة في تحسين صورة 
المؤسسة االقتصادية، وإبراز مختلف الجوانب التي تميزها باإلضافة إلى العراقيل التي من
ّ
من فعاليتها، وكل هذا تم في دراسة منهجية، نظرية، ميدانية، وهذه األخيرة تحد شأنها أن
كانت بوكالة اتصاالت الجزائر فرع دائرة سيدي علي بمستغانم، وتم خاللها جمع المعلومات
ومقابلة المبحوثين المكونين من العمال والزبائن بغرض التعرف على دور العالقات العامة
داخل هذه الوكالة، باإلضافة إلى الدور الذي تلعبه في المؤسسة االقتصادية؛ حيث تم اتباع
المنهج الوصفي والتحليلي واستخدام المقابلة والمالحظة كأدوات للدراسة، كما استخدمنا عينة
ب 70 عامل وعاملة من عمال الوكالة. قدّرت
استخلصنا في األخير بأن للعالقات العامة دور مهم لدى المؤسسة االقتصادية ودائما ما
طرق في االتصال باستخدام أساليب مختلفة ووسائل متنوعة. عدّة تسعى هذه األخيرة في تطويره، كما أن وكالة اتصاالت الجزائر بدائرة سيدي علي تنتهج
الكلمات المفتاحية :العالقات العامة، تحسين الصورة، المؤسسة االقتصادية.
Summary :
From the point of view of this study we tried to reveal the role of 
public relations in improving the image of the economic institution, 
and to highlight the various aspects that distinguish it in addition to 
obstacles that would limit its effectiveness, all of this was done in a 
systematic study, theoretically, field, the latter was in the Agency of 
Communications Algeria branch of the Department of Sidi Ali in 
Mostaganem, during which information was collected and 
interviewed the authors consisting of workers and customers in order 
to identify the role of public relations within this agency, in addition 
to the role played in the institution Economic, where the descriptive 
and analytical approach was followed and the interview and 
observation were used as tools for study, and we used a sample of 07 
agency workers.
In the end, we concluded that public relations have an important 
role for the economic institution and the latter has always sought to 
develop it, and the Algiers Communications Agency in Sidi Ali 
department has several ways of communicating using different 
methods and means.
Keywords: Public Relations, Image improvement, Economic 
Institution