Résumé:
الملخص:
لقد أعدت هذه الدراسة لهدف رئيسي وهو معرفة دور العلاقات العامة الحديثة وموقعها في تحسين صورة المؤسسة، وقمنا بذلك في إطار معالجة الإشكالية الآتية: "فيما تتجلى فعالية تجسيد العلاقات العامة الحديثة في تحسين صورة مؤسسة اتصالات الجزائر ؟"
حيث تطرقنا في دراستنا إلى جانب نظري متكون من فصلين في الأول تناولنا مفهوم العلاقات العامة التي تعتبر هي الركيزة الأساسية لأي مؤسسة ،وكذا مفهوم تكنولوجيا الاتصال الحديثة أما في ما يخص الفصل الثاني فخصصناه إلى العلاقات العامة الحديثة والصورة الذهنية للمؤسسة التي تعتبر مفهوما جديدا الذي تسعى جميع المؤسسات إلى بناءه من خلال برامج العلاقات العامة الحديثة ، أما بالنسبة إلى الجانب التطبيقي فكان مخصص للتعريف مؤسسة اتصالات الجزائر وأيضا تحليل و تفسير للإجابات المبحوثين على الاستمارة في جداول ونتائج الدراسة بصفة عامة .
الكلمات المفتاحية : العلاقات العامة ، العلاقات العامة الحديثة ، تكنولوجيا الاتصال الحديثة، الصورة الذهنية – الجمهور الخارجي .
Summary:
This study has been prepared for a main objective, which is to know the role and location of modern public relations in improving the image of the institution, and we did this in the context of addressing the following problem: "What is the effectiveness of the embodiment of modern public relations in improving the image of Algeria Telecom?"
Where we dealt in our study with a theoretical aspect consisting of two chapters. In the first we dealt with the concept of public relations, which is the main pillar of any institution.
As well as the concept of modern communication technology. As for the second chapter, we devoted it to modern public relations and the mental image of the institution, which is a new concept that all institutions seek to build through modern public relations programs. An explanation of the respondents' answers to the questionnaire in the tables and results of the study in general.
Keywords: public relations, modern public relations, modern communication technology, mental image - the external audience.