Résumé:
انعكاس اكتظاظ الأقسام على أداء الأستاذ في حصة التربية البدنية والرياضية "
وتهدف الدراسة التي بين أيدينا إلى معرفة انعكاسات اكتظاظ الأقسام على أداء الأستاذ في حصة التربية البدنية والرياضية، ولأجل ذلك اتبعنا المنهج الوصفي،حيث تكونت عينة الدراسة من 30 أستاذ واستاذة، من المجتمع الأصلي الذي يمثلأساتذة التربية البدنية والرياضية في المؤسسات التربوية "المتوسطات"، وهي عيّنة قصدية، واستعملنا لجمع البيانات استمارة الاستبيان، واستخدمنا لتحويل البيانات الى نتائج إحصائية معامل (الصدق، الثبات، اختبار كا تربيع معامل الارتباط البسيط لبيرسون)، وجاءت أهم نتائج الدراسة ان كل الأساتذة وبنسبة 100% يبذلون مجهودا إضافيا مع الأقسام المكتظة، وان كثرة التلاميذ تصعب من قدرة التحكم فيهم خلال حصة التربية البدنية والرياضية، اما اهم الاقتراحات والتوصيات فتمثلت بدايةضرورة التخفيف من عدد التلاميذ في القسم الواحد، والعمل على التوزيع العقلاني للأقسام التي تدرس حصة التربية البدنية والرياضية في نفس التوقيت، وكذلك توفير الوسائل البيداغوجية بعدد كاف.
Reflections of classroomovercrowding on the professor's performance in the physicaleducation and sports lessons
The study aims to know the repercussions of overcrowded classrooms on the teacher's performance in the physical and sports education lessons. It is an intentional sample, and we used a questionnaire to collect data, and we used to convert the data into statistical coefficient results (honesty, stability, Ka-squared test of Pearson's simple correlation coefficient). It is difficult for students to control them during the physical education and sports session. As for the most important suggestions and recommendations, the beginning was the need to reduce the number of students in one section, and to work on the rational distribution of the sections that study the physical education and sports session at the same time, as well as providing pedagogical means in a sufficient number.