Résumé:
هدف البحث إلى إبراز دور حصة التربية البدنية في خفض الضغوط النفسية لدى المراهقين وكان الفرض من الدراسة أن لحصة التربية البدنية والرياضية دور في خفض الضغوط النفسية لدى تلاميذ الطور المتوسط، تم الاعتماد في هذا البحث على المنهج الوصفي حيث اعتمد الطالبان الباحثان على مقياس الضغوط النفسية كأداة للبحث، وتكونت عينة البحث من 40 تلميذا من تلاميذ الطور المتوسط ممارسين وغير ممارسين حصة التربية البدنية والرياضية تم اختيارهم بطريقة قصدية وبعد القيام بالدراسة الإحصائية توصل الطالبان الباحثان إلى ثبوت صحة فرضيات الدراسة التي نصت على أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد مقياس الضغوط النفسية بين الممارسين وغير الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية لصالح الممارسين ، و في الأخير يوصي الطالبان الباحثان بضرورة سن قوانين صارمة لإلزام التلاميذ على ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية لما لها من دور في خفض الضغوط وتعديل السلوك لدى المراهقين.
The research aimed to highlight the role of the physical education class in reducing psychological stress among adolescents, and the hypothesis of the study was that the physical education and sports class played a role in reducing psychological stress among middle school students. For the research, the research sample consisted of 40 middle school students practicing and not practicing the physical education and sports class. They were chosen in an intentional manner. After carrying out the statistical study, the two researchers concluded that the validity of the hypotheses On the scale of psychological stress as a tool for research, and the research sample consisted of 40 middle school students practicing and not practicing the physical education and sports class, they were chosen in an intentional way. Dimensions of the psychological stress scale between practitioners and non-practitioners of the physical education and sports class in favor of the practitioners. Finally, the two researchers recommend the necessity of enacting strict laws to compel students to practice the physical education and sports class because of its role in reducing stress and modifying behavior among adolescents