Résumé:
ملخص الدراســـــة
تعرضنا في بحثنا هذا إلى موضوع استخدام الألعاب الإلكترونية لدى الأطفال في المرحلة الابتدائية، والتي يمكن اعتبارها رياضة فكرية حركية تساعد على نمو الذكاء، ولكن طرحنا لهذا الموضوع يستهدف أساس خطورة التوجه الكبير لهذا النوع من الأنشطة الترفيهية و مدى تأثيرها على الأطفال في جميع البلدان العربية ، و خاصة الجزائر والتي أتت تحت التساؤل الرئيسي: ما هي اثأر ممارسة الألعابالإلكترونية لدى الطفل في مرحلة الابتدائي ؟
و من هنا تطرقنا إلى التساؤلات الفرعية التالية:
1. ما هي عادات ممارسة الطفل للألعاب الإلكترونية؟
2. مل هي اكثر أنواع الألعاب الإلكترونية استقطابا لاهتمام الطفل؟
3. ما هي التأثيرات المحتملة للألعاب الإلكترونية على سلوك الطفل؟
لقد اعتمدنا في دراستنا هذه على جملة من الإجراءات للإجابة عليها و ذلك باستخدام منهج المسح بالعينة نظرا لصعوبة تطبيق المسح الشامل على مجتمع البحث، و الذي رأيناه مناسب لهذه الدراسة مع اختيار العينة القصدية لأنها الأنسب لمجتمع البحث، أما بالنسبة لأدوات جمع البيانات فقد اعتمدنا على الملاحظة و الاستمارة بالمقابلة.
و من هنا يمكننا طرح عدة توصيات و اقتراحات :
• انتباه الأولياء لما يلعبه أطفالهم من الألعاب الإلكترونية عبر مختلف الوسائط الإعلامية..
• تقديم النصائح و التوجيهات المناسبة و الأنفع مثل الألعاب الإلكترونية التقليدية.
• تخصيص الوقت المناسب للعب بهذه الألعاب الإلكترونية.
الكلـــمات المفتاحــية : الأثر – اللاعب – الألعاب الالكترونية – الطفل .
Abstact of Study
In our research, we have discussed the use of electronic toys in children at the primary level, which can be considered as a motor intellectual sport that helps the development of intelligence. However, our introduction of this topic aims at the gravity of this type of recreational activity and the extent to which it affects children in all Arab countries, especially Algeria, which has come under the main question: What are the effects of playing electronic games in a child at the primary level?
Hence the following sub-questions:
1. What are the habits of the child's e-play?
2. What are the most attractive types of electronic toys for a child?
3. What are the potential effects of electronic toys on a child's behaviour?
In this study, we relied on a series of responses using the sample survey methodology because of the difficulty of applying the comprehensive survey to the research community, which we saw fit for this study with the choice of the intended sample because it is best suited for the research community, and for the data collection tools we relied on the observation and interview form.
From here we can make several recommendations and suggestions:
• The attention of parents to the electronic games played by their children through various media..
• Provide appropriate advice and guidance such as traditional electronic games.
• Allocate the right time to play with these electronic games.
Keywords: impact - player - electronic games - child.