Résumé:
يضمن التقويم التربوي تحقق الهدف التربوي وإصلاح الاعوجاج أما التقويم المستمر عرف بتعدد تسمياته مثل البنائي، التكويني .
يهدف هذا البحث إلى معرفة دور التقويم المستمر في تحسين مستوى تلميذ السنة الخامسة ابتدائي و عملا للإجابة على الإشكالية التالية: ما هو دور التقويم المستمر في تحسين مستوى تلميذ السنة الخامسة ابتدائي؟ وأفرزت هذه الاشكالية أسئلة فرعية ما هو مفهوم التقويم المستمر؟ ما هي أدواته؟و منه تمت الدراسة في الجانب النظري حيث تمت دراسة التقويم المستمر من ناحية مفهومه وأدواته وأهدافه وعلى الجانب التطبيقي تم توزيع استبيان في ابتدائية حميتي الشارف وعليه تم توصل إلى نتائج معينة هي أن مفهوم التقويم المستمر هو متابعة العملية التعليمية من بدايتها إلى نهايتها لتحديد نقاط الضعف لدى التلميذ ومن أدواته الواجبات المنزلية و المشاريع، وأما دور التقويم المستمر هو معرفة نقاط قوة التلميذ و تقويتها و معرفة نقاط ضعف و علاجها
Educationalevaluationaimsatachieving the educational goal and warprepairwhilecontinuonsevaluationisdividedintodifferenttypeslike formative assementstruchurelassessment and others.
thisresarchaimsatidentifying the role of continuons evaluation /assessent in improvingfor primaryschoolpupils(year 5)pursuant to the answer to the followingproblem. Whatis the role of continuonsevaluation in improving the level of the primaryyearstudent ? thisproblemresulted in sub-questions :whatis the concept of continuons evaluation ? andwhat are itstools ?
thisstudy comprises twochapters. The first one istheoritical in whichweworked on the concept of continuons evaluationand itstoolswhereas the seconds practical.Weconducted a surveyathamiticharefprimaryschollwherewedistributed a questionnaire oursurvey shows that continuons evaluationisfollowing up the educatinalprocessfrombeginnig to end on the purpose of identifying the weaknesses of the learners and acquireskills.fromitstools. Homeworks. Projects and observation.
as for the role of continunosevaluation inimproving the pupilslevelis to know theirstrenglers and working on to makethemstronger and identifyingtheirweaknesses to remedytheir.