Dépôt DSpace/Manakin

المنمنمات الإسلامية بين كمال الدين بهزاد ومحمد راسم

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author غالم غانم, عزالدين
dc.contributor.author حجار, عبد الكريم
dc.date.accessioned 2023-10-17T08:33:18Z
dc.date.available 2023-10-17T08:33:18Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/24702
dc.description.abstract لقد كان الفن بالجزائر قائما على الحضارة العربية الإسلامية، وعلى مبادئها لكونه فنا عربيا أصيلا ومما خلف ذلك العديد من المعالم والأثار الإسلامية الخالدة المنتشرة في الجزائر،ان فن التصوير بالجزائر راجع في أصله الى خصائص التصوير الإسلامي، والى الموروث المحلي الفني (التاسيليوالبربري)، والى المدارس والاتجاهات الفنية الغربية، بحيث نشأ هذا الفن متأثرا بهذه المدارس والتي تمثل نزاعات فنية حديثة، حيث نجد الفنان الكبير " محمد راسم " رائد في فن التصوير التصغيري وأبو المنمنمات في الجزائر لكونه تمسك بشخصية الوطنية وتراثه القومي والمحلي، ويتميز عن باقي الفنانين الأخرين في التصوير ، على الرغم من استعماله لبعض تقنيات التصوير الغربي من احترام للنسب والإعطاء البعد والثالث فإنه لم يهمل أهم ميزة في فن المنمنمات الإسلامية .اما عن الفنان " كمال الدين بهزاد " فتمتاز أعماله بالدقة والطابع الهندسي المعماري الذي تسود في الخطوط والمساحات ،و قدرته الكبيرة على الأداء والخيال، كما أن بعض الأشكال تجاوزت حدود الإطار بشكل فني رائع وهو ما نشاهده اليوم في الفنون الحديثة ويعتبر " بهزاد " من الأوائل الذين وضعوا إمضائهم على أعمالهم.وقد اختلفت منمنمات الفنانين في استعمال الألوان وبعض المقومات والخصائص التي تتميز بها المنمنمات الإسلامية عموما Art in Algeria was based on the Arab-Islamic civilization and on its principles because it is an authentically Arab art, and behind that, there are many immortal Islamic monuments and monuments scattered in Algeria. The art of painting in Algeria is due in its origin to the characteristics of Islamic painting, and to the local artistic heritage (Tassili and Berber). Moreover, to Western artistic schools and trends, So that this art arose influenced by these schools, which represent modern artistic conflicts, we find the great artist "Mohamed Rasim" a pioneer in the art of miniature painting and the father of miniatures in Algeria because he adhered to the national character and his national and local heritage.Heis distinguished from the rest of the other artists in painting, despite his use of some Western painting techniques of respect for lineage and giving dimension and the third, he did not neglect the most important feature in the art of Islamic miniatures, As for the artist"Kamal Al-Din Behzad",his works are distinguished by the accuracy and architectural character that prevails in lines and spaces.And his great ability to perform and imagination, and that some forms exceeded the boundaries of the framework in a wonderful artistic manner, which iswhat we see today in modern arts. Behzad isconsidered one of the first to put their signature on their works. There Artists' miniatures differed in the use of colors and some of the components and characteristics that characterize Islamic miniatures in general. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher مكتبة كلية الأدب العربي والفنون en_US
dc.subject الفن،المنمنمات الإسلامية، محمد راسم،كمال الدين بهزاد en_US
dc.subject art, Islamic miniaturesMohamed Rasim, Kamal al-Din Behzad. en_US
dc.title المنمنمات الإسلامية بين كمال الدين بهزاد ومحمد راسم en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte