Résumé:
نجد الشعرية أنها تشير إلى علمين متمايزين في آن واحد، فتأتي الشعرية حينا ويقصد بها دراسة علم الشعر، وخصائصه الجمالية، وكل ما يتعلق به، وذلك لما فيه من جمالية وغموض وقيمة بلاغية على حساب النثر هذا من جهة، ومن جهة أخرى تأتي ليقصد بها دراسة كلا من الشعر والنثر معا، أو العمل الأدبي كيفما كان نوعه.
إنّ الحديث عن النّقد العربيّ في محضنه المغاربيّ يستدعي نظيره المشرقيّ مثلما هو شأن سائر الثّنائيّات الأخرى (الأدب، النّقد)، (النّظريّ، التّطبيقيّ)، (القديم الحديث) ... إلخ، و لعلّ العامل كعلاقة في هذه الثّنائيّة هو الزّمن، إذ يسجل التّاريخ سبقا للمشرق في دنيا الأدب، و دنيا النّقد أيضا . لكنّ محصل المقابلة هو التّساؤل عمّا جدّ، و ظهر في النّقد المغاربيّ ممّا لم يكن مشهودا في سلفه المشرقيّ، فإن لم يكن عدّ مجرد امتداد، وصارت الثّنائيّة زمنيّة اسميّة لا طائل تحتها في التّوصيف والتّنظير النّقديّ . تقترح هذه الكلمة البحثيّة ملاحقة سمات الشّعريّة عند أعلام النّقد المغاربيّ القديم، و محاولة إعادة ذلك إلى دواعيه الحضاريّة الّتي نقدّرها كباحثين مهتمّين بهذا الموضوع، وفي هذه الحدود التّاريخيّة والجغرافيّة.
We find poetry that it refers to two distinct sciences at the same time, so poetry comes sometimes and is intended to study the science of poetry, its aesthetic characteristics, and everything related to it, because of its aesthetic, ambiguity and rhetorical value at the expense of prose on the one hand, and on the other hand it comes to be intended to study both poetry and prose together, or literary work of any kind. Talking about Arab criticism in its Maghreb embrace calls for its Levantine counterpart, just like all other dualities (literature, criticism), (theoretical, applied), (ancient modern) ... etc., and perhaps the factor as a relationship in this duality is time, as history records a precedent for the East in the world of literature, and the world of criticism as well. But the outcome of the interview is to question what happened, and appeared in Maghreb criticism, which was not witnessed in its Levantine predecessor, if not counting just an extension, and the duality became nominal time useless in the description and critical theorizing. This research word proposes to pursue the features of poetry among the figures of ancient Maghreb criticism, and to try to return this to its cultural motives, which we appreciate as researchers interested in this topic, and in these historical and geographical boundaries.