Résumé:
كان موضوع مذكّرتنا تحت عنوان "أثر الرواية الجديدة في الرّواية الجزائرية"، اخترنا هذا الموضوع لما للرواية عموما و الجزائرية خصوصا من أهمية و تأثير في الأدب العالمي و المحليّ، و كذلك لِما لها من أهميّة و تأثير في المجتمع بما تضفيه من معالجة لمشاكل النّاس وحتى لِما تحمله من جاذبية و جمالية و ألق، الأمر الّذي جعلنا في هذا البحث أمام حتميّة الإجابة عن إشكالية مدى تأثّر الرواية الجزائرية بتلك التّغيّرات الّتي طرأت على الرواية الجديدة بمختلف أشكالها و ألوانها و أطيافها، و
للإجابة عن هذه الإشكالية حاولنا الخوض في الموضوع و البحث فيه بشكل محدّد بحيث قسّمنا العمل لثلاث فصول كالتّالي:
تناولنا في الفصل الأوّل مفهوم الرواية الجديدة، و الفرق بينها و بين الرواية التقليدية، و عوامل ظهورها و خصائصها.
أمّا الفصل الثّاني فقد تناولنا فيه الرواية الجزائرية و نشأتها وتطورها، و اتجاهاتها و واقعها و متغيّراته.
أمّا الفصل الثّالث فقد تحدّثنا فيه عن الرواية الجزائرية الجديدة وعن تأثّرها بالرواية الجديدة، وتحدّثنا في كذلك عن خصائص الرواية الجزائرية الجديدة و آفاقها، و عن البناء الفنيّ في الرواية الجزائرية الجديدة.
في الأخير يمكن القول بأنّ الرواية الجزائرية بما تملكه من أقلام و أعلام مثل أحلام مستغانمي و الطّاهر وطّار و واسيني و الحبيب السّائح و غيرهم هي فعلا أوجدت لنفسها مكانا لا يمكن تجاهله، و مع ذلك فهؤلاء الّذين ذكرناهم هم أنفسهم ينصحون و يصبون بل و يحثّون مختلف الأطياف الفاعلين على ضرورة الاهتمام أكثر و أكثر بالرواية الجزائرية لتملك القدرة على مسايرة الرّكب و بلوغ كلّ ما من شأنه أن يضعها في موقعها المرجوّ.
The subject of our memo was under the title "The Impact of the New Novel on the Algerian Novel", we chose this topic because of the importance and influence of the novel in general and the Algerian in particular in international and local literature, as well as because of its importance and influence in society, including the treatment it gives to people's problems and even Because of its attractiveness, aesthetics and brilliance, which made us in this research the inevitability of answering the problem of the extent to which the Algerian novel was affected by those changes that occurred in the new novel in its various forms, colors and spectra, and to answer this problem we tried to delve into the topic and research it Specifically, we divided the work into three chapters as follows:
In the first chapter, we discussed the concept of the new novel, the difference between it and the traditional novel, the factors of its emergence and its characteristics.
As for the second chapter, we dealt with the Algerian novel, its origin and development, its trends, its reality and its variables.
As for the third chapter, we talked about the new Algerian novel and its influence on the new novel. We also talked about the characteristics and horizons of the new Algerian novel, and the artistic construction in the new Algerian novel.
In the end, it can be said that the Algerian novel, with its pens and flags, such as Ahlam Mosteghanemi, Taher Watar, Wassini, Habib al-Saih and others, has really created a place for itself that cannot be ignored. Actors on the need to pay more and more attention to the Algerian novel to have the ability to keep pace and reach everything that would put it in its desired position.