Résumé:
تغرس المدرسة القرآنيّة في نفوس الأطفال والتّلاميذ، المبادئ والقيّم الاجتماعيّة التّي تساهم في بناء شخصيّتهم لاحقا، وتساعدهم في التطلّع إلى المثل العليا والأهداف الكبرى في الحياة، حيث يستمدّ المعلّم القرآنيّ برامجه في الحلقات التّربويّة من مجموع ما تفيض به ثقافة الأمّة، وقد جاء القرآن الكريم ليربّي أمّة، وينشئ مجتمعا ويقيم نظاما،ومن هنا يظهر جليّا ذلك الدّور التّربويّ الذّي تتحمّله المدارس والأقسام القرآنيّة من حيث الأهداف والغايات التّربويّة، والأطراف اللازم توفرها وتضافرها لإنجاح هذا الدّور المهم. و في هذا البحث نركّز علىالدّور التّربويّ والتّعليميّ الذّي توفّره الأقسام والمدارس القرآنيّة،خاصّة في إرساء كفاءة التّواصل والتّحصيل اللّغويّ وكيف تستفيد منه المدرسة النّظاميّة..
The Qur’anic school inculcates in the hearts of children and students social principles and values that contribute to building their personality later on, and helps them aspire to higher ideals and major goals in life.Where the Qur’anic teacher derives his programs in the educational circles from the totality of what the nation’s culture overflows with, and the Holy Qur’an came to educate a nation, establish a society and establish a system, and from here the educational role borne by the Qur’anic schools and departments is evident in terms of educational goals and objectives, and the parties that must be provided. and their concerted efforts to achieve the success of this important role.In this research, we focus on the educational role provided by Quranic departments and schools, especially in establishing the efficiency of communication and linguistic achievement, and how the regular school benefits from it.