Dépôt DSpace/Manakin

النسق القيمي و علاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بلبيوض, حفصة
dc.date.accessioned 2024-02-26T07:51:23Z
dc.date.available 2024-02-26T07:51:23Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/25898
dc.description.abstract تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن طبيعة العلاقة بين النسق القيمي و المستوى التحصيلي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية حيث تناولت الدراسة على عينة قوامها100مفردة من ثانوية العربي عبد القادر بوقيرات مستغانم تم اختيارها بطريقة عشوائية الطبقية حيث تم الاعتماد على مقياس القيم المستخدم في دراسة الباحثة شرقي حورية و الذي يتكون من30فقرة و لقياس التحصيل الدراسي تم الاعتماد على معدل الفصل الثاني للسنة الدراسية 2022.2023 كما تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي و لتحليل النتائج تم الاعتماد على المعالجة الاحصائية من خلال برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية spss و قد كانت النتائج المتحل عليها كالاتي لا توجد علاقة دالة احصائيا بين النسق القيمي و المستوى التحصيلي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية في القيم الاجتماعية الجمالية السياسية الدينية و توجد في القيم الاقتصاديبة و القيم النظرية لا توجد فروق دالة احصائيا لدى تلاميذ المرحلة الثانوية في النسق القيمي في القيم الاقتصادية السياسية الجمالية النظرية الدينية ماعدا في القيمة الاجتماعية توجد فروق لصالح الاناث تتنوع القيم لدى تلاميذ المرحلة الثانوية en_US
dc.description.sponsorship The current study aimed to reveal the nature of the relationship between the value system and the achievement level of secondary school students. The study included a sample of (100) individuals from Larbi Abdelkader High School - Bouguirat - Mostaganem. Where reliance was on a tool for measuring values, and the tool was represented in a ready- made measure of values that was taken from the thesis of the researcher Sharqi Houriya, which consists of 30 items divided into 6 dimensions: social values, economic values, political values, aesthetic values, religious values, theoretical values In order to measure academic achievement, the average for the second semester of the academic year 2022-2023 was relied upon. In this study, the descriptive approach was relied upon, and in order to analyze the results, the statistical treatment was relied upon through the statistical package for social sciences (spss) program. The results obtained were as follows: -There is no statistically significant relationship between the value system and the achievement level of secondary school students, except for the economic value and the theoretical value. -There are no statistically significant differences among secondary school students in the value system, except in the social value, there are differences in favor of females. -The values of secondary school students vary as follows: religious values, social values, economic values, theoretical values, political values, and aesthetic values. Keywords: value system, achievement level, secondary school en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject النسق القيمي-المستوى التحصيلي-تلاميذ المرحلة الثانوية en_US
dc.title النسق القيمي و علاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية en_US
dc.title.alternative دراسة ميدانية بثانوية العربي عبد القادر بوقيرات ولاية مستغانم en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte