Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بلال, روميساء |
|
dc.date.accessioned |
2024-02-26T08:03:25Z |
|
dc.date.available |
2024-02-26T08:03:25Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/25900 |
|
dc.description.abstract |
هدفت الدراسة الى الكشف عن العلاقة بين التفكير المنطقي و الدافع المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية حيث تكونت عينة الدراسة من100 تلميذ و تلميذة بثانوية شمومة محمد بدائرة عين تادلس التابعة لولاية مستغانم حيث اعتمدت الباحثة في دراستها على اختبار التفكير المنطقي للحضرمية و المناسب للبيئة و مقياس الدافع المعرفي للدكتور زين ابراهيم
كما اعتمدت الباحثة في دراستها على المنهج الوصفي و لتحليل النتائج اعتمدت على المعالجة الاحصائية من خلال برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية spss v26و قد كانت النتائج المتحصل عليها كالاتي
مستوى التفكير المنطقي متوسط لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
لا توجد علاقة دالة احصائيا بين التفكير المنطقي و الدافع المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التفكير المنطقي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزي لمتغير الجنس لصالح الذكور
لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التفكير المنطقي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزي لمتغير التخصص العلمي/الادبي |
en_US |
dc.description.sponsorship |
Summary
« Logical Thinking and its relationship to Cognitive motivation
among secondary school students »
The study aimed to reveal The relationship between logical Thinking and cognitive
motivation among secondary school students, The study sample consisted of (100)
high school students « shamoma Mohammed » Ain tedlas district of Mostaganem
province. -In her study, the researcher relied on the lodical thinking test and the appropriate
cognitive motivation scale for the Arab environment. -In her study, the researcher relied on the descriptive approach, to analyze the results, I
relied on statistical treatment through the « spss26 » statistical package for social
sciences, the results obtained were as follows:
*There is no statistically significant relatioship between logical thinking and cognitive
motivation among secondary school students. *The average level of logical thinking among secondary school students. *There are statistically significant differences in the level of logical thinking. *There are statistically significant differences in the level of logical thinking among
secondary school students due to the gender variable in favor of males. *There is no statistically significant relationship in the level of logical thinking among
secondary school students due to the variable of specialization (scientific/ literary). Key words: Logical thinking- Cognitive motivation- Se |
en_US |
dc.publisher |
كلية العلوم الاجتماعية |
en_US |
dc.subject |
التفكير المنطقي-الدافع المعرفي-تلاميذ المرحلة الثانوية |
en_US |
dc.title |
التفكير المنطقي و علاقته بالدافع المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية |
en_US |
dc.title.alternative |
دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بثانوية شمومة محمد بدائرة عين تادلس |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée