Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بوضيفة, وردة |
|
dc.contributor.author |
بوضيفة, سكينة |
|
dc.date.accessioned |
2024-09-11T13:07:01Z |
|
dc.date.available |
2024-09-11T13:07:01Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/26647 |
|
dc.description.abstract |
تعنى هذه الدراسة بتسليط الضوء على التجارب التكعيبية الرائدة وعوامل ظهور هذه المدرسةو شرح فلسفتها وأفكارها كما توضح الظروف التي انتقل خلالها الأسلوب التكعيبي إلىالجزائر ، وكيف استلهم رائد التكعيبية بيكاسو موضوعاته منها وكيف عبر عنها، وتلفت الانتباهإلى تأثره بالفنانة الجزائرية الصغيرة باية محي الدين ، كما تتطرق الدراسة للتجارب التكعيبيةالجزائرية من خلال أنموذجي الفنان صمصوم إسماعيل وفايزة جفال جلول سايح وصولا إلىتجربة شخصية انطلقت من التقليد إلى البحث في أسلوب يزاوج بين التكعيبية والتعبيريةللتعبيرعن القضية الفلسطينية
This studyaims to highlight the pioneeringexperiences of Cubism and the factorsbehind the emergence of thisschool and to explainitsphilosophy and ideas. It alsoexplains the circumstances in which the Cubist style wastransferred to Algeria, andhow the pioneer of Cubism, Picasso, wasinspired by it for histhemes and the wayhe
expressedthem. It highlights the influence of the young Algerian artist BayaMohieddine on Picasso. The studyalsoaddresses the Algerian Cubistexperiences inthe cases of the twoartistsSamsoum Ismail and FayzaDJeffalDJalloulSayeh, arrivingat a personalexperiencethatstartedfrom imitation in search of a style that
combinesCubism and Expressionism to express the Palestinian question. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
dc.subject |
الاتجاه -التكعيبي - الفن –التشكيلي- الجزائري -دراسة -نقدية - تجارب –ميدانية |
en_US |
dc.subject |
The trend - Cubism – Algerian- plastic - art - study - criticism – field-experimen |
en_US |
dc.title |
الاتجاه التكعيبي في الفن التشكيلي الجزائري دراسة نقدية وتجارب ميدانية |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée