Résumé:
تعد الإضطرابات اللغوية من بين الصعوبات التي تواجه الفرد بصفة عامة و التلميذ بصفة خاصة ،باعتبارها عجز لغوي و إعاقة أو إنحراف، يؤثر على فهم أو استعمال اللغة .
فمن بين هذه الإضطرابات لدينا الإبدال الحذف التشويه و الإضافة، وكل منها تتفاوت في شدتها من شخص الى آخر، فقد يعاني أحدهم من إضطراب لغوي واحد أو من عدة إضطرابات ، وينتج ذلك لأسباب عضوية فيزيولوجية أو أسباب نفسية .تؤثر سلبا على حياة التلميذ و تحصيله العلمي وعلاقته بالمجتمع الذي يعيش فيه . لذلك علينا الحد من هذه الإصابات اللغوية ومعالجتها،فطريقة العلاج تختلف عن الامراض الاخرى، فهو يحتاج إلى برامج و مراحل كثيفة و يتطلب الصبر و الزمن الكافي كما أن الحالة النفسية للمصاب لها دور كبير في العلاج.
أظهرت الدراسات الحاجة الى مدربي النطق بإدخال هذا التخصص في المدارس الإبتدائية،فنجاح الطفل في مساره الدراسي يقتضي لدى المعلم شروط أساسية وهي الكفاءة اللغوية و المهارة في تعليم اللغة .
Linguistic disorders are among the difficulties facing the individual in general and the student in particular, as they are a linguistic deficiency, disability or deviation that affects the understanding or use of the language.
Among these disorders we have substitution, deletion, distortion, and addition, each of which varies in severity from one person to another. A person may suffer from one linguistic disorder or from several disorders, and this results from organic, physiological or psychological reasons that negatively affect the student’s life and academic achievement. And his relationship with the society in which he lives. Therefore, we must reduce and treat these linguistic injuries. The method of treatment differs from other diseases. It requires intensive programs and stages, and requires patience and sufficient time. The psychological state of the affected person also plays a major role in treatment.
Studies have shown the need for speech trainers to introduce this specialization in primary schools, as the child’s success in his academic path requires the teacher to have basic conditions, which are linguistic competence and skill in teaching the language.