الدافعية للتعلم و علاقتها بحل المشكلات لدى تلاميذ التعليم المتوسط

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

كلية العلوم الاجتماعية لجامعة مستغانم

Abstract

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين دافعية للتعلم وحل المشكلات لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط على عينة مكونة من 60 تلميذ وتلميذة للسنة الدراسية 2023/2024، وقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، أما أدوات الدراسة فقد استخدمنا مقياس دافعية للتعلم لأحمد دوقة ومقياس حل المشكلات وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية. - توجد علاقة دالة احصائيا بين دافعية للتعلم وحل المشكلات لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط تعزى لمتغير الجنس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في حل المشكلات لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط تعزى لمتغير الجنس. الكلمات المفتاحية: الدافعية التعلم، حل المشكلات، تلاميذ السنة الرابعة متوسط. Summary: This study aimed to find out the relationship between motivation for learning and problem solving among fourth-year average students on a sample of 60 students for the academic year 2023/2024, and this study was based on the descriptive approach, as for the study tools, we used a learning motivation scale for Ahmed Duchess and a problem-solving scale, and the study reached the following results. - There is a statistically significant relationship between motivation for learning and problem solving among fourth-year average students. - There were no statistically significant differences in motivation to learn among fourth-year average students attributed to the gender variable. - There were no statistically significant differences in problem solving among fourth-year students, average attributed to the gender variable. Keywords: motivation, learning, problem solving, fourth-year intermediate students.

Description

Citation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By