Résumé:
هدفت الدراسة الحالية والمعنونة الى معرفة " دور مستشار التوجيه المهني في التخفيفمن قلق الامتحان لدى تلاميذ بلدية بن عبد المالك رمضان المقبلين على امتحان البكالوريا "كما هدفت أيضا الى معرفة الفروق بين التلاميذ حسب المتغيرات :الجنس ،الشعبة .لذا تم تطبيق أدوات الدراسة على عينة قوامها 60 تلميذ وتلميذة وتم التحقق من صحة الفرضيات بإتباع المنهج الوصفي وبعد معالجة البيانات توصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
-للمستشار التكوين المهني دور في ازالة قلق الامتحان لدى التلاميذ المقبلين على امتحان البكالوريا. .
- توجد فروق في قلق الامتحان تعزى لمتغير الشعبة لصالح الأدبيين بالنسبة للتلاميذ المقبلين على إمتحان البكالوريا.
-لا توجد فروق في قلق الامتحان تعزى لمتغير الجنس لدى التلاميذ المقبلين على امتحان البكالوريا.
Description:
The current study,entitled the Role of the psychoEducational counselor in removing test anexiety among students of the municipqlity of Ben abdel Malek Ramadane coming to the Baccalaureate Examination,aimed to find out the role of the psychological educational counselor the hypotheses were verified by following the descriptive approach and after processing the data statistically using the ,the study reached the following results :
-the educational psychological counselor has a role in eliminating test anxiety among students about to take the baccalaureate exam.
-there are differences in test anxiety due to the subjects variable in favor of literary students compared to future students on the baccalaureate exam
-there are no differences in test anxiety due to the gender variable,among students about to take exam baccalaureate