Résumé:
هدفت هذهالدراسة الى الكشف عن العلاقة بين الثقة بالنفس ومستوى الطموح لدى التلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان شهادة البكالوريا ، حيث اعتمدنا في هذا البحث على المنهج الوصفي، وشملت عينة الدراسة على (60) تلميذ من بينهم (19)ذكرا و(41)اناث من ثانوية محمد بن احمد عبد الغني بمستغانمللسنة الدراسية 2023 ـ 2024 وتم الاعتماد على مقياس الثقة بالنفس لفريح العنزى 2000 واستبيان مستوى الطموح للأستاذ جناد ، ولتحليل النتائج تم الإعتماد على معامل الإرتباط بيرسون واختبار (ت) للفروق . وذلك بالاعتماد على برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الإجتماعيةspss26،وبعد المعالجة والتحليل توصلت الدراسة الى النتائج التالية:
ـ هناك علاقة بين الثقة بالنفس و مستوى الطموح لدى تلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان شهادة البكالورياتعزى لمتغير الجنس.
ـ توجد فروق في مستوى الثقة بالنفس تغزى لمتغير الجنس لدى تلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان شهادة البكالوريا.
ـ لاتوجد فروق في مستوى الطموح تغزى لمتغير الجنس لدى تلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان شهادة البكالوريا.
Description:
This study aimed to reveal the relationship betweeself confidence and the level of ambition among students abut to pass the baccalaureate exam.in this re on the descriptive approach. The study sample included(60) students,inclu(19) mal es and (41) females. They were selected ran domly from Mohamed bin Ahmed Abd el Ghani high school In Mostaganem for the academic year 2023_ 2024 and the self confidence scale of Al farih al Anzi2000 and the ambition level questionnaire by mr.jaddad was relird upon. To analyze the results, the pearson correlation coeffient and the t- test for difference were relied upon. This is based on the Statistical pachages for science program social affairs 26, after processing and analysis, the study reached the following results:
There are statistically significant differences in the level of ambition among students about to take the baccalaureate exam attributable to gender variable.
There are differences in the level to self confidence due to the gender variable among students about to take certification exam baccalaureate.
There ara no differences in the level of ambition due to the gender variable among students about to take a certificate exam baccalaureate.