Résumé:
تهدف هذه الدراسة الى كشف العلاقة بين الذكاء الانفعالي وجودة الحياة لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي، بالإضافة الى كشف الفروق بين التخصصات في مستوى كل من الذكاء الانفعالي وجودة الحياة، تم تطبيق هذه الدراسة على عينة قدرها 54 تلميذ(18 ذكر و 36 انثى) من ثانوية بلجيلالي الغالي بحيث تم تطبيق مقياس بار_اون و جيمس باركر للذكاء الانفعالي ومقياس كاظم ومنسي لجودة الحياة، ولتحليل النتائج تم الاعتماد على النسب المئوية واختبار الفروق (ت) وتحليل التباين الأحادي، وذلك بالاعتماد على برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعيةspss20 ، وبعد المعالجة والتحليل توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1_توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات متغيري: (الذكاء الانفعالي وجودة الحياة) لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي.
2_توجد فروق في درجات الذكاء الانفعالي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لعامل التخصص.
3_ لا توجد فروق في درجات جودة الحياة لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير التخصص.
Description:
This study aims to reveal the relationship between emotional intelligence and quality of life among second-year secondary school students, in addition to revealing differences between majors in the level of both emotional intelligence and quality of life. This study was applied to a sample of 54 students (18 males and 36 females) from high school. Dear Beljilali, the Bar-On and James Parker scale for emotional intelligence and the Kazem and Mansi scale for quality of life were applied. To analyze the results, we relied on percentages, a test of differences (t), and a one-way analysis of variance, relying on the Statistical Package for the Social Sciences program spss20. After processing and analysis, the study reached the results:
1_There is a positive, statistically significant correlation between the scores of the two variables: (emotional intelligence and quality of life) among second-year secondary school students.
2_There are differences in the degrees of emotional intelligence among second-year secondary school students due to the specialization factor.
3_ There are no differences in the quality of life scores among second-year secondary school students due to the specialization variable.