Dépôt DSpace/Manakin

ادارة الذات و علاقتها بالسلوك التكيفي لدى الطفل التوحدي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author زرارقي, أسماء
dc.date.accessioned 2024-09-25T11:34:11Z
dc.date.available 2024-09-25T11:34:11Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/26884
dc.description The aim of this study was to investigate self-management and adaptive behavior in individuals with autism. The descriptive clinical approach was employed to examine the relationship between self-management and adaptive behavior. The study sample consisted of 30 children with autism (22 males, 8 females) aged between 8 and 12 years, who were purposively selected. The study tools, including the Self-Management Scale and the Failand Adaptive Behavior Scale, were administered, and the results obtained were as follows: - There is a significant correlation between self-management and adaptive behavior in individuals with autism. - There are statistically significant gender-related differences in self-management among children with autism. - There are statistically significant gender-related differences in adaptive behavior among children with autism. en_US
dc.description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على إدارة الذات و السلوك التكيفي لدى المتوحد، وتم استخدام المنهج العيادي الوصفي والذي من خلاله حاولنا معرفة العلاقة بين إدارة الذات والسلوك التكيفي حيث بلغت عينة الدراسة) 30( طفل مصاب بالتوحد (22 ذكور،8 إناث) تتراوح أعمارهم بين 8 و 12 سنة ، وقد تم اختيارهم بطريقة قصدية، وبعد تطبيق أدوات الدراسة المتمثلة في مقياس إدارة الذات ومقياس السلوك التكيفي لفايلاند،وكانت النتائج التي تم التوصل إليها : - وجود علاقة ارتباطية بين إدارة الذات والسلوك التكيفي لدى المتوحد. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في إدارة الذات لدى الطفل التوحدي تعزى لمتغير الجنس. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك التكيفي لدى الطفل التوحدي تعزى لمتغير الجنس. - تؤثر إدارة الذات على السلوك التكيفي لدى المتوحد en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية لجامعة مستغانم en_US
dc.subject إدارة الذات، السلوك التكيفي، التوحد. en_US
dc.subject Self-management, Adaptive behavior, Autism. en_US
dc.title ادارة الذات و علاقتها بالسلوك التكيفي لدى الطفل التوحدي en_US
dc.title.alternative دراسة حالة لعينة من أطفال التوحد بالمركز البيداغوجي للاطفال المعاقين ذهنيا en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte