Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على إدارة الذات و السلوك التكيفي لدى المتوحد، وتم استخدام المنهج العيادي الوصفي والذي من خلاله حاولنا معرفة العلاقة بين إدارة الذات والسلوك التكيفي حيث بلغت عينة الدراسة) 30( طفل مصاب بالتوحد (22 ذكور،8 إناث) تتراوح أعمارهم بين 8 و 12 سنة ، وقد تم اختيارهم بطريقة قصدية، وبعد تطبيق أدوات الدراسة المتمثلة في مقياس إدارة الذات ومقياس السلوك التكيفي لفايلاند،وكانت النتائج التي تم التوصل إليها :
- وجود علاقة ارتباطية بين إدارة الذات والسلوك التكيفي لدى المتوحد.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في إدارة الذات لدى الطفل التوحدي تعزى لمتغير الجنس.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك التكيفي لدى الطفل التوحدي تعزى لمتغير الجنس.
- تؤثر إدارة الذات على السلوك التكيفي لدى المتوحد
Description:
The aim of this study was to investigate self-management and adaptive behavior in individuals with autism. The descriptive clinical approach was employed to examine the relationship between self-management and adaptive behavior. The study sample consisted of 30 children with autism (22 males, 8 females) aged between 8 and 12 years, who were purposively selected. The study tools, including the Self-Management Scale and the Failand Adaptive Behavior Scale, were administered, and the results obtained were as follows:
- There is a significant correlation between self-management and adaptive behavior in individuals with autism.
- There are statistically significant gender-related differences in self-management among children with autism.
- There are statistically significant gender-related differences in adaptive behavior among children with autism.