Résumé:
تناولت الطالبة الباحثة موضوع العنف المدرسي وعلاقته بتقدير الذات المدرسية، بحيث تهدف الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين العنف المدرسي ما بين التلاميذ وتقدير الذات المدرسي لدى تلاميذ السنة الثانية من تعليم المتوسط بولاية مستغانم، مستعملة في ذلك المنهج الوصفي عن طريق استخدام أداتي بحث المتمثلة في استبيان العنف المدرسي واختبار تقدير الذات، حيث شملت عينة الدراسة الإستطلاعية 40 تلميذا منهم 17 ذكور و23 إناث، وعينة الدراسة الأساسية تكونت من 70 تلميذا منهم 32 ذكور و28 إناث، وللتعامل مع الدراسة استعملت مجموعة من الأساليب الاحصائية منها معامل الارتباط لبيرسون ومعامل الثبات ألفالكرومباخ.
وبعد جمع المعطيات وتحليلها احصائيا توصلت الدراسة أنه لا توجد علاقة ارتباطية بين العنف المدرسي بكل أنواعه (النفسي، اللفظي، الجسدي) وتقدير الذات المدرسية لدى تلاميذ السنة الثانية متوسط، وتوجد فروق في العنف المدرسي تعزى لمتغير الجنس لدى تلاميذ السنة الثانية متوسط.
Description:
The student researcher addressed the topic of school violence and its relationship to self-esteem, so that the study aims to identify the relationship between school violence among students and self-esteem among second-year middle school students, Khalafi Muhammad - Khair Al-Din - in the state of Mostaganem, using the descriptive approach by using two tools Research represented by the School Violence Questionnaire and the Self-Esteem TestThe sample of the exploratory study included 40 students, including 17 males and 23 females, and the basic study sample consisted of 70 students, including 32 males and 28 females. To deal with the study, a set of statistical methods were used, including the Pearson correlation coefficient and the Crombach’s alpha coefficient.
After collecting data and analyzing it statistically, the study concluded that there is no correlation between school violence of all types (psychological, verbal, physical) and school self-esteem among second-year intermediate students, and there are differences in school violence due to the gender variable among second-year intermediate students.