Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تعاطي المخدرات وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى السنة الثانية ثانوي محمد شمومة في بلدية عين تادلس -مستغانم تمثلت عينة الدراسة في: (60) تلميذ (29) إناث و (31) ذكر تم استخدام في هذه الدراسة المنهج الوصفي،اعتمد الباحث في هذه الدراسة على أدوات البحث التي تمثلت في استبيان تعاطي المخدرات والأساليب الإحصائية معامل الارتباط بيرسون و معامل T.testو معامل ألفا كرونباخ فتوصلت نتائج الدراسة إلى :
- لا يوجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين تعاطي المخدرات و التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي.
- لا يوجد فرق دال إحصائيا في تعاطي المخدرات لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير الجنس.
- لا يوجد فرق دال إحصائيا في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير التخصص.
Description:
This study aimed to identify drug abuse and its relationship to academic achievement in the second year of secondary school Chemouma Mohamed Ain Tadles - Mostaganem. The study sample consisted of: (60) students (29) females and (31) males. The descriptive approach was used in this study. The researcher in this study relied on tools The research consisted of a drug abuse questionnaire and statistical methods, Pearson correlation coefficient, T.test coefficient, and Cronbach’s alpha coefficient. The results of the study reached:
There is no statistically significant correlation between drug abuse and academic achievement among second-year secondary school students.
- There are no statistically significant differences in drug abuse attributed to the gender variable (males, females) among second-year secondary school students
- There are no statistically significant differences in academic achievement attributed to the specialization variable (literature, science) among second-year secondary school students