Résumé:
تهدف الدراسة الحالية الى ايجاد العلاقة بين الضغط النفسي المدرسي والطموح الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي لثانوية مهداوي أحمد بلدية سيدي لخضر ولاية مستغانم وتم تطبيقه على عينة قوامها (50) تلميذا وتلميذة من الشعبة العلمية والادبية بطريقة عشوائية وقد استخدمنا المنهج الوصفي ، وطبقنا استبيان الضغوط النفسية المدرسية بن خليفة اسماعيل (2019)واستبيان مستوى الطموح جناد عبد الوهاب (2014) وبعد معالجة البيانات باستخدام برنامج spss 20 ،ومما أسفرت النتائج على عدم وجود علاقة بين الضغط النفسي المدرسي والطموح الدراسي ووجود فروق في الضغط النفسي المدرسي لمتغير الجنس وتعزى لصالح الاناث ،وعدم وجود فروق في الطموح الدراسي لمتغير الجنس وكذلك في الطموح الدراسي بين الشعبة العلمية والشعبة الادبية.
Description:
The current study aims to find the relationship between school psychological pressure and academic ambition among third-year secondary school students, Mahdaoui Ahmed, Sidi Lakhdaer Municipality, and Mostaganem Province. It was applied to a sample of (50) male and female students from the scientific and literary division in a random manner. We used the descriptive approach and applied a psychological stress questionnaire. School, Bin Khalifa Ismail (2019), and the ambition level questionnaire, Junad Abdel Wahab (2014), and after processing the data using the 20 SPSS program, the results revealed that there is no relationship between school psychological pressure and academic ambition, and the presence of differences in school psychological pressure that varies by gender, and is attributed to the benefit of females, and there are no differences. In the academic ambition of the gender variable, as well as in the academic ambition between the scientific section and the literary section.