Résumé:
جاءت الدراسة بهدف إثبات مدى فعالية التربية العلاجية في تحسين واستقرار الحالة الصحية والنفسية للمصاب التصلب اللويحي او الضموري حيث اعتمدنا على مجموعة من الأدوات أهمها تمثل في المقابلة العيادية والملاحظة العيادية، وتطبيق مقياس تقدير الذات لكوبر سميث وبروتوكول التربية العلاجية مع اتباع المنهج العيادي .
اشتملت هذه الدراسة على أربع حالات والتي سمحت بتأكيد صحة الفرضية وقد توصلنا الى أن لبروتوكول التربية العلاجية الخاص بهذه الدراسة الذي تمثل في التأهيل الحركي، تقديم المساندة النفسية والنظام الغذائي المناسب لكل حالة دور فعال في التحسين من الصحة الجسدية والنفسية للراشد المصاب بالتصلب اللويحي أو الضموري.
وخلصت الدراسة إلى فعالية التربية العلاجية في تحسن واستقرار الراشد المصاب بالتصلب اللويحي أو الضموري.
Description:
The study came with the aim of proving the effectiveness of remedial education in improving and stabilizing the health and psychological state of a person suffering from multiple sclerosis or amyotrophic sclerosis. We relied on a set of tools, the most important of which are the Cooper Smith Self-Esteem Scale and the remedial education protocol.
This study included four cases, which allowed us to confirm the validity of the hypothesis. We have concluded that the therapeutic education protocol for this study, which consists of motor rehabilitation, providing psychological support, and an appropriate diet for each case, has an effective role in improving the physical and psychological health of the adult with multiple sclerosis or amyotrophic sclerosis.
The study concluded that therapeutic education is effective in improving and stabilizing an adult with multiple sclerosis or amyotrophic sclerosis.