Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الادمان الانترنت و الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي ، وأجرى الباحث دراساته بثانوية "لطروش جيلالي" بمزغران " لولاية مستغانم . وكان عدد أفراد العينة(100 تلميذ و تلميذة ) ، ،تم اختيارهم بطريقة قصدية ، واستخدم الباحث مقياس ادمان الانترنت لأحمد(2007) و مقياس الدافعية للتعلم ليوسف قطامي ( 1989)، مستعملا في ذلك المنهج الوصفي، أما الأسلوب الإحصائي 20spss المتبع هو متوسطات الحسابية انحرافات المعيارية ، و معامل ارتباط بيرسون ، واختبار(ت) وبعد المعالجة والتحليل توصل الباحث للنتائج التالية:
1. توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين ادمان على الانترنت والدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي
2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في ادمان الانترنت لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى متغير الجنس
3. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير الشعبة.
Description:
This study aimed to identify the relationship between Internet addiction and motivation to learn among second-year secondary school students. The researcher conducted his studies at “Latroush Djilali” secondary school in Mazagran, Mostaganem Province. The number of sample members was (100 male and female students), they were chosen randomly, and The researcher used the Internet addiction scale by Ahmed (2007) and the motivation to learn scale by Youssef Qatami (1989), using the descriptive approach. The statistical method used was arithmetic means, standard deviations, the Pearson correlation coefficient, and a t-test based on the spss20 program, after processing and analysis. The researcher reached the following results:
1. There is a statistically significant relationship between Internet addiction and motivation to learn among second-year secondary school students
2. There are statistically significant differences in Internet addiction among second-year secondary school students due to the gender variable
3. There are statistically significant differences in the motivation to learn among second-year secondary school students due to the subject variable.