Résumé:
هدفت الدراسة الحالية الى معرفة العلاقة بين تقدير الذات و الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي من جهة والكشف عن الفروق في تقدير الذات و الدافعية للتعلم بين افراد العينة وفقا لمتغير الجنس .
اعتمدت في هذه الدراسة على المنهج الوصفي ، استخدمت في جمع البيانات والمعطيات الضرورية لهذه الدراسة اداتين وهما :
1) مقياس تقدير الذات لمصطفى وحيد .
2) مقياس الدافعية للتعلم ليوسف قطامي .
وقد بلغ حجم عينة الدراسة (60) تلميذ وتلميذة حيث تمت المعالجة الاحصائية للبيانات بواسطة برنامج الحزمة الاحصائية في العلوم الاجتماعية SPSS وذلك باستخدام عدة اساليب احصائية وهي :
o التكرارات والنسبة المئوية .
o المتوسط الحسابي والانحراف المعياري .
o معامل الارتباط بيرسون .
o اختبار (ت) لدراسة الفروق .
وخلصت نتائج الدراسة الى ان هناك علاقة ارتباطية موجبة بين تقدير الذات والدافعية للتعلم كما اشارت نتائج الدراسة الى عدم وجود فروق بين الجنسين ( ذكور و اناث) في تقدير الذات واضافة الى ذلك عدم وجود فروق تعزى لمتغير الجنس في الدافعية للتعلم .
Description:
The current study aimed to find out the relationship between self-esteem and motivation to learn among fifth-year primary school students on the one hand, and to reveal differences in self-esteem and motivation to learn among sample members according to the gender variable.
In this study, I relied on the descriptive approach. Two tools were used to collect the necessary data and data for this study:
1) Mustafa Waheed’s self-esteem scale.
2) Measure of motivation to learn youcef koutmi.
The size of the study sample was (60) male and female students, and the data was statistically processed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program, using several statistical methods, which are:
o Frequencies and percentages.
o Arithmetic mean and standard deviation.
o Pearson correlation coefficient.
o T-test to study differences
The results of the study concluded that there is a positive correlation between self-esteem and motivation to learn. The results of the study also indicated that there are no differences between the sexes (males and females) in self-esteem, and in addition to that, there are no differences attributable to the gender variable in motivation to learn.