Résumé:
يهدف بحثنا هذا إلى دراسة علاقة الاحتراق النفسي ببعض الأعراض السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم المتوسط، وقد حددنا مجموعة من تساؤلات الإشكالية التالية هل يؤثر الاحتراق النفسي في تطور الأعراض السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم المتوسط؟ هل هناك علاقة بين مستوى الاحتراق النفسي والأعراض السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم المتوسط؟ هل يختلف تأثير الاحتراق النفسي والأعراض السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم المتوسط تبعا لمتغير الحالة الاجتماعية؟ والاعتماد على الفرضيات التالية: يؤثر الاحتراق النفسي في تطور الأعراض السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم المتوسط، هناك علاقة بين مستوى الاحتراق النفسي والأعراض السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم المتوسط، توجد علاقة بين ظهور الاحتراق النفسي والأعراض السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم المتوسط حسب متغير الحالة الاجتماعية. ومن أجل التحقق من هذه الفرضيات اعتمدنا في دراستنا على المنهج العيادي القائم على دراسة الحالة، فقد شملت عينة الدراسة ثلاث حالات من أساتذة التعليم المتوسط المتواجدون بمتوسطة حمايدية احمد بولاية مستغانم. مستخدمين في ذلك الملاحظة والمقابلة العياديتين إضافة إلى مقياس الاحتراق النفسي لماسلاش (Maslach).
وتم التوصل إلى أن الاحتراق النفسي يؤثر في تطور الاحتراق النفسي لدى أساتذة التعليم المتوسط، وجود علاقة بين مستويات الاحتراق النفسي وبعض الأعراض السيكوسوماتية لدى أساتذة التعليم المتوسط، إضافة إلى عدم وجود اختلاف في تأثير ظهور الاحتراق النفسي بعض الأعراض السيكوسوماتية ولدى أساتذة التعليم المتوسط حسب متغير الحالة الاجتماعية.
Description:
Our researchaims to study the relationshipbetween burnout and somepsychosomaticsymptomsamong middle schoolteachers. We have defined a set of problem questions: Does burnout affect the development of psychosomaticsymptomsamong middle schoolteachers? Is there a relationshipbetween the level of burnout and psychosomaticsymptomsamong middle schoolteachers? Does the impact of burnout and psychosomaticsymptomsamong middle schoolteachersvaryaccording to the variable of social status?
Webasedourresearch on the followinghypotheses: Burnout affects the development of psychosomaticsymptomsamong middle schoolteachers, thereis a relationshipbetween the level of burnout and psychosomaticsymptomsamong middle schoolteachers, and thereis a relationshipbetween the appearance of burnout and psychosomaticsymptomsamong middle schoolteachersaccording to the variable of social status.
To verifythesehypotheses, werelied on the clinicalmethodbased on case studies. The studysampleincludedthree cases of middle schoolteachers at Hamaidia Ahmed Middle School in the state of Mostaganem. Weused observation and clinical interviews, in addition to the Maslach Burnout Inventory (MBI).
The findingsindicatethat burnout affects the development of burnout among middle schoolteachers, thereis a relationshipbetween the levels of burnout and somepsychosomaticsymptomsamong middle schoolteachers, and thereis no difference in the impact of the appearance of burnout and somepsychosomaticsymptomsamong middle schoolteachersaccording to the variable of social status.