Résumé:
حاولنا من خلال هذا البحث تناول موضوع "دور الوسائل التعليمية في تنمية مهارة الكتابة السنة الخامسة ابتدائي أنموذجا"، لنتعرف على مدى فعالية ودور الوسائل التعليمية في العملية التعليمية وتنمية مهارة الكتابة كونها أصبحت ضرورة خاصة من الضروريات في تحسين جودة التعليم وتحقيق أهداف التعليم والتعلم. حيث اعتمدنا فيه على خطة مكونة من مقدمة، مدخل، فصلين وخاتمة.
فجاء المدخل تحت عنوان عموميات أو تعريفات حول المصطلحات التي تخص الموضوع. ثم تطرقنا في الفصل الأول إلى مبحثين. المبحث الأول قد تضمن على ماهية الوسائل التعليمية ودورها. واعتمدنا في المبحث الثاني على ماهية مهارة الكتابة ودورها بالنسبة للمتعلم، ودعمنا هذا الفصل النظري من خلال الفصل الثاني بدراسة ميدانية في المرحلة الابتدائية. واختتمنا بحثنا بخاتمة احتوت على أهم النتائج المتوصل إليها.
In this research, we aimed to address the topic "The Role of Educational Aids in Developing Writing Skills: A Case Study of Fifth Grade Primary Students," to understand the effectiveness and role of educational aids in the educational process and in developing writing skills. Writing skills have become essential for improving the quality of education and achieving educational and learning objectives. Our study followed a structured plan consisting of an introduction, a preface, two chapters, and a conclusion.
The preface, titled "Generalities or Definitions of Terms Related to the Topic," was followed by the first chapter, which included two sections. The first section discussed the nature and role of educational aids. The second section focused on the nature of writing skills and their importance for learners. We supported this theoretical chapter with a field study at the primary education level in the second chapter. We concluded our research with a summary that contained the most significant findings.