Résumé:
يمثل هذا البحث دراسة وصفية تحليلية للمعالجة البيداغوجية لنتائج تقييم المكتسبات، فجاء هذا البحث مقسم إلى مقدمة وتمهيد ومدخل ثم فصلين وخاتمة والتي هي عرض لنتاج البحث، كما يهدف هذا البحث الى محاولة فهم واقع المعالجة البيداغوجية ودورها في تحسين مقدمة مستوى التلاميذ ومعالجة النقائص والصعوبات التي يعاني منها التلاميذ، والتي بدورها اثرت عليهم اثناء اجتيازهم امتحان تقييم المكتسبات، كما خصصنا المدخل لبعض المصطلحات العامة في حقل التعلمية ثم جاء الفصل الاول بعنوان المعالجة البيداغوجية باعتبارها عملية يمكن بها الحد من الصعوبات، والنقائص التي تعرقل المسار الدراسي ثم تطرقنا إلىاستراتيجيات التعلم النشط للمعالجة، وهي استراتيجية التعلم التعاوني واستراتيجية التعلم الافرادي ثم استراتيجية العصف الذهني كذلك استراتيجية الحوار والمناقشة ثم استراتيجية حل المشكلات.
وأخيرا استراتيجية التعلم الالكتروني كما تطرقنا ايضا الى اهداف المعالجة البيداغوجية وتنفيذ حصة المعالجة البيداغوجية،أما المبحث الثاني كان حول مفهوم تقييم المكتسبات باعتباره طريقة جديدة في التقييم وتطرقنا أيضا إلى مبادئ تقييم المكتسبات ثم ذكرنا المهارات اللغوية الخاصة بالمتعلمين ثم الكفاءات المعنية بتقييم المكتسبات اما الفصل الثاني فكان دراسة تطبيقية، بحيث عرضنا فيه مجموعة من نماذج البطاقات المعالجة البيداغوجية لنتائج تقييم المكتسبات للسنة أولى متوسط مادة اللغة العربية ثم قمنا بإجراء مقابلة مع مجموعة أساتذة مادة اللغة العربية، ثم تحليل أجوبة الاساتذة ليختتم البحث بالخاتمة
The researcherpresents a descriptive and analyticalstudy of the pedagogicaltreatment of the results of the assessment of achievements .the researchisdividedinto an introduction , a preface , an introduction , thentwochapters and a conclusion , whichis a presentation of the researchresults .
The researchalsoaims to try to understand the reality of pedagogicaltreatment ,itsrole in improving the level of students , and addressing the shortcomings and difficultiesthatstudentssufferfrom , which in turnaffectedthemwhiletheypassed the achievementassessment exam . wealsodevoted the introduction to somegeneralterminology in the field of education . the first chapterwasentitled « pedagogicaltreatment of the results of evaluatingexamers « Acquisitions » , and itwasdividedintotwo sections , in the first section , wediscussed the concept of pedagogicaltreatment as a processthroughwhichdifficulties and shortcominfsthathinder the academicpathcanbereduced .
Thenwetouched on the active learningstrategies for remediation ,which are : the cooperativelearningstrategy the individuallearningstrategythen the problemsolvingtrategy , and finally the e-learning strategy .
Thenwealsotouched on the goals of pedagogicalremediation and the implentation of the pedagogicalremediationsession . the second section was about the concept of assessing acquisitions as a new method of evaluation .Wealsotouched on the principles of assessing acquisitions , thenwementioned the languageskills of learners , then the competenciesinvolved in assessing acquisitions , as for the second chapter , itwas an appliedstudy , in whichwepresented a set of models for pedagogicaltreatmentscards for the results of the learningassessment for first year . the average Arabic languagesubject ,thenweconducted an interview with a group of Arabic languageprofessors and thenanalyzed the professor’sanwe , concluding the researchwith a conclusion