Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير برنامج تعليمي مبني على الألعاب الحركية لتنمية التوافق الحركي و التوازن لدى عنوان البحث: "الصعوبات التي يواجهها الأساتذة في تدريس التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الابتدائي "
تهدف الدراسة التي بين أيديكم إلى معرفة أهم الصعوبات التي يواجهها أساتذة التربية البدنية والرياضية في حصة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الابتدائي، و كذا معرفة اذا كان أستاذ التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الابتدائي يواجه صعوبات في الحصة بسبب عدم توفر المدارس الابتدائية على الهياكل والمنشآت الرياضية.
ولأجل ذلك اتبعنا المنهج الوصفي المسحي بالاعتماد على استبيان موجهة لأساتذة التربية البدنية والرياضية مرحلة التعليم الابتدائي، حيث تمثلت عينة الدراسة في 26أستاذ من مدارس دائرة عين الحجر بولاية سعيدة اختيروا بطريقة عشوائية.
و تمثلت أهم نتائج البحث فيعدم وجود الأجهزة والهياكل الرياضية ومساحات اللعب بالمدارس الابتدائية، غياب برامج رياضية متباينة الأهداف في المنهاج تحدد مستقبل التطبيق الميداني لحصة التربية البدينة والرياضية في المرحلة الابتدائية، وكذا عدم اهتمام البيئة المحلية والمدرسية بمادة التربية البدنية والرياضية.
// // // //
Research title:“The difficulties faced by teachers in teaching physical education and sports at the primary level”
The study in your hands aims to know the most important difficulties that teachers of physical education and sports face in the physical education and sports class in the primary stage, as well as to know whether the physical education and sports teacher in the primary stage faces difficulties in the class due to the lack of primary schools’ availability of sports structures and facilities
For this purpose, we followed the descriptive survey method, relying on a questionnaire directed to teachers of physical education and sports for the primary stage. The study sample consisted of 26 teachers from schools in the Ain Al-Hajar district in the state of Saeeda, who were chosen randomly.
The most important results of the research were the lack of sports equipment, structures, and playing spaces in primary schools, the absence of sports programs with varying objectives in the curriculum that determine the future of the field application of the physical education and sports class in the primary stage, as well as the lack of interest in the local and school environment in the subject of physical education and sports.