Résumé:
جاءت الدراسة الحالية لتسليط الضوء على واقع نشاط الجمباز في درس التربية البدنية والرياضية في الطور المتوسط لاستقراء واقعه معرفة أسباب التي تعيق توظيفه. ولقد استخدمت المنهج الوصفي التحليليلملائمته مع مجريات الدراسة. وأخذت م عينة قوامها 96أستاذ و80 تلميذ وبطريقة عشوائية من مجتمع الدراسةالمتكون من أستاذة التربية البدنية والرياضية لولاية غليزان،واستخدمت في بحثي الاستبيان الذي ضم ثلاثة محاور أساسية وهي على التوالي محور الإمكانيات والمرافق الخاصة بنشاط الجمباز ومحور الخاص بالتكوين والمحور الأخير موجهة للتلاميذ وهو رغبتهم في ممارسة هذا النشاط. وقد خلصت الدراسة الحالية إلى النتائج التالية:
- يعتبر نقص الإمكانيات من الأسباب التي تحول دون ادراج نشاط الجمباز في درس التربية البدنية والرياضية وعلى الأستاذ تدليل الصعوبات وخلق وسائل بديلة قدر المستطاع لإنجاز نشاط الجمباز خلال الموسم الدراسي.
- نقص التكوين الخاص بالنشاط وعدم اهتمام المفتشين بهذا النشاط أدى الى عدم توظيف النشاط. حيث لا يحظى بالاهتمام من طرف مسؤولي المادة.
- اما المحور الثالث خاص بالتلاميذ فرغبة التلاميذ في ممارسة هذا النشاط قوية ولهم استعداد لممارسة هذا النشاط. وعليه فلابد من الفاعلين في الميدان من مسؤولين وأساتذة التجنيد للنهوض بهذا النشاط في الطور المتوسط.
// // // //
Abstract:
The current study came to shed light on the reality of gymnastics activity in the physical education and sports lesson for the middle school in which to find out the reasons that hinderits employment to make research for this study . I applied the descriptive analytical method .
I took a sample of 96 teachers and 80 students from the study population, which consisted of physical education and sports teachers from relizanne and fourth- year middle school students also , I used the questionnaire that included three basic axes , which are , the axis of capabilities and facilities for gymnastics and the last axes directed to the students , it is their desire to practice this kind of activitiers
The results :The current study led to the follawirg results :
- The lack of capabilitiers is considered one of the main reasons that prevent gymnastics from being included in this field of physical education and sports lesson , Here , the teacher must creat alternative means as much as he can to accamplish this task in the school . Moreover ,officials must provide much equipments and halls for the activity and the inspector’s tack of interest led also to the unemployment of this practice. Asasolution , it is more better to itensify seminars and courses tobe familiar with gymnastics activity .
For the third axes , the students have the strong desire and the willing to do this kind of sports Therefore , the concerned persons like officials and officials must promote this activity in the middle school