Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بريك, ايمان |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-10T09:17:12Z |
|
dc.date.available |
2024-10-10T09:17:12Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/27229 |
|
dc.description.abstract |
إن شعر السطر أو قصيدة السطر أخذت اهتماما واسعا من طرف الشعراء المغاربة المحدثين، وذلك يعود لما تحمله من مزايا وأهداف وما يمكن من خلاله الشاعر أن يوصل أحاسيسه وفكره، و هي ما تترجم لنا الحياة والوجود، وهذا ما نجده عند عبد الحميد إيزة الذي ع بّر عن مختلف أفكاره في كتابه " صعب تأويل الهديل "، ومن خلاله توصلنا إلى مفهوم الكتابة الشذرية )الكتابة المقطية ( حيث تطرقت إلى تعريف بهذا الجنس الأدبي، ومحاولة طرح بعض من شذرات إيزة للتعريف بها أكثر، فوجدتها أن الشذرة هي عبارة عن قطعة ذهب ثمينة وجوهرة نادرة، وحكمة تخرج من أعماق المشاعر، كذلك تطرقت إلى تعريفها وذكر سماتها ومميزاتها التوضيحية، أو يبقى فيها جانب غير مفهوم يخص الشاعر بذاته فقط، واستخراج الكثير من الدلالات والخصائص منها الرمز، الاختزال، الحذف وغيرها من الكتاب واتبعت منهجين هما منهج الأسلوبي السيميائي، ومنهج التحليل، لتحلي النصوص الشذرية من أجل الوصول إلى نتائج مميزة ومثمرة في هذا العمل
The poetry of the line or the poem of the line has
received wide attention from modern Moroccan poets,
due to the advantages and objectives it carries and the
way the poet can convey his feelings and thoughts, and
it is what translates to us life and existence, and this is
what we find in Abdel Hamid Aiza, who expressed
various His thoughts in his book “It is difficult to interpret
Al-Hadeel”, and through it we arrived at the concept of
fragmentary writing (maqati writing), where I addressed
the definition of this literary genre, and tried to present
some of Aiza’s fragments to define it more, and I found
that the fragment is a precious piece of gold and a rare
jewel. And wisdom that emerges from the depths of
feelings. I also touched upon its definition and mentioned
its explanatory features and characteristics, or there
remains an incomprehensible aspect of it It concerns the
poet himself only, and extracted many connotations and
characteristics, including symbolism, reduction, deletion,
and others, from the book. I followed two approaches,
namely the semiotic stylistic approach, and the analysis
approach, to analyze the fragmentary texts in order to
reach distinctive and fruitful results in this work. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
dc.subject |
شّذرة، ومضة، رمز، تكثيف، جمالية، قصيدة سطر، نتفة، كتابة، مقطعية |
en_US |
dc.subject |
fragment, flash, symbol, condensation, aesthetics, line poem, fragment. |
en_US |
dc.title |
جمالية قصيدة السطر (الشذرة) من فصوص ابن عربي إلى الكتابة المقطعية الأبيجراما دراسة في نصوص صعب تأويل الهديل |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée