Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
برحال, سمية |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-13T09:54:41Z |
|
dc.date.available |
2024-10-13T09:54:41Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/27294 |
|
dc.description |
This study, titled "The Reality of Health Education in Algerian
Schools", "Primary School as a Model," aims to assess the
implementation and dedication of health education in Algerian
primary schools. The study followed a qualitative approach, involving
interviews with 15 teachers from various educational institutions, to
explore different aspects of health education, its application, and
teachingto students in Algerian schools.
In conclusion, the field study yielded a set of results as follows:
- The curriculum plays a significant role in promoting a culture of
health education among students through the included lessons.
- Teachers are the main drivers of promoting health awareness among
students, providing advice, guidance, and monitoring their behavior to
encouragepositive changes.
- Teachers play a crucial role in educating students about the
importance of personal hygiene and instilling healthy values in them.
- Schools have an active role in maintaining the health of students,
enhancing their awareness of health, and emphasizing the importance
of preserving it.
Therefore, health education holds great importance in the general
education process for children, ensuring the development of
individuals who are conscious of their physical, mental, and emotional
health and can maintain it. Hence, schools assign significant
importance to health education, focusing on its dissemination and
dedication as necessary. |
en_US |
dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة التي جاءت بعنوان "واقع التربية الصحية في المدرسة الجزائرية"،
"المدرسة نموذجا" إلى معرفة مدى تطبيق و تكريس التربية الصحية بالمدارس
الجزائرية. و قد قامت دراستنا على منهج كيفي واتصلنا مع المعلمين و الذين كان عددهم 15
مبحوث في مؤسسات تربوية مختلفة، واستعملنا للدراسة أداة المقابلة التي تناولنا فيها مختلف
محطات التربية الصحية وكيف يتم تطبيقها وتعليمها للتلالميذ في المدرسة الجزائرية.
توصلت دراستنا الميدانية إلى مجموعة من النتائج وهي كالتالي:
للمناهج الدراسية دور كبير في تكريس ثقافة التربية الصحية بين التلاميذ من خلال الدروس
المدرجة فيه. يعتبر المعلم هو الركيزة األساسية لنشر الوعي الصحي بين التالميذ، حيث أنه
هو الذي يقدم النصائح و اإلر شادات، ويتابع سلوكات تالميذه و يعمل على تغييرها إلى األفضل.
يلعب المعلم دور أساسي في تعليم التالميذ أهمية النظافة الشخصية وغرس فيهم كل القيم
الصحية السليمة. للمدرسة دور فعال في الحفاظ على صحة التالميذ وتعزيز وعيهم بصحتهم
وأهمية الحفاظ عليها.
وعليه فإن للتربية الصحية أهمية كبيرة في عملية التربية العامة لألطفال، فهي تضمن بناء
أفراد واعين بصحتهم الجسمية والنفسية والعقلية ويحافظون عليها، ولهذا فإن المدرسة توليها
أهمية كبيرة وتركز عليها بشكل كبير وتعمل على نشر وتكريسها كما يلزم |
en_US |
dc.publisher |
كلية العلوم الإجتماعية لجامعة مستغانم |
en_US |
dc.subject |
التربية الصحية، التربية الصحية المدرسية، المناهج التعليمية، الوعي الصحي. |
en_US |
dc.subject |
health education, school health education, educational curriculum, health awareness |
en_US |
dc.title |
واقع التربية الصحية في المدرسة الجزائرية |
en_US |
dc.title.alternative |
دراسة ميدانية بالمدارس الابتدائية -مقاطعة عين النويصي ولاية مستغانم |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée