Dépôt DSpace/Manakin

واقع التربية الصحية في المدرسة الجزائرية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author برحال, سمية
dc.date.accessioned 2024-10-13T09:54:41Z
dc.date.available 2024-10-13T09:54:41Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/27294
dc.description This study, titled "The Reality of Health Education in Algerian Schools", "Primary School as a Model," aims to assess the implementation and dedication of health education in Algerian primary schools. The study followed a qualitative approach, involving interviews with 15 teachers from various educational institutions, to explore different aspects of health education, its application, and teachingto students in Algerian schools. In conclusion, the field study yielded a set of results as follows: - The curriculum plays a significant role in promoting a culture of health education among students through the included lessons. - Teachers are the main drivers of promoting health awareness among students, providing advice, guidance, and monitoring their behavior to encouragepositive changes. - Teachers play a crucial role in educating students about the importance of personal hygiene and instilling healthy values in them. - Schools have an active role in maintaining the health of students, enhancing their awareness of health, and emphasizing the importance of preserving it. Therefore, health education holds great importance in the general education process for children, ensuring the development of individuals who are conscious of their physical, mental, and emotional health and can maintain it. Hence, schools assign significant importance to health education, focusing on its dissemination and dedication as necessary. en_US
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة التي جاءت بعنوان "واقع التربية الصحية في المدرسة الجزائرية"، "المدرسة نموذجا" إلى معرفة مدى تطبيق و تكريس التربية الصحية بالمدارس الجزائرية. و قد قامت دراستنا على منهج كيفي واتصلنا مع المعلمين و الذين كان عددهم 15 مبحوث في مؤسسات تربوية مختلفة، واستعملنا للدراسة أداة المقابلة التي تناولنا فيها مختلف محطات التربية الصحية وكيف يتم تطبيقها وتعليمها للتلالميذ في المدرسة الجزائرية. توصلت دراستنا الميدانية إلى مجموعة من النتائج وهي كالتالي: للمناهج الدراسية دور كبير في تكريس ثقافة التربية الصحية بين التلاميذ من خلال الدروس المدرجة فيه. يعتبر المعلم هو الركيزة األساسية لنشر الوعي الصحي بين التالميذ، حيث أنه هو الذي يقدم النصائح و اإلر شادات، ويتابع سلوكات تالميذه و يعمل على تغييرها إلى األفضل. يلعب المعلم دور أساسي في تعليم التالميذ أهمية النظافة الشخصية وغرس فيهم كل القيم الصحية السليمة. للمدرسة دور فعال في الحفاظ على صحة التالميذ وتعزيز وعيهم بصحتهم وأهمية الحفاظ عليها. وعليه فإن للتربية الصحية أهمية كبيرة في عملية التربية العامة لألطفال، فهي تضمن بناء أفراد واعين بصحتهم الجسمية والنفسية والعقلية ويحافظون عليها، ولهذا فإن المدرسة توليها أهمية كبيرة وتركز عليها بشكل كبير وتعمل على نشر وتكريسها كما يلزم en_US
dc.publisher كلية العلوم الإجتماعية لجامعة مستغانم en_US
dc.subject التربية الصحية، التربية الصحية المدرسية، المناهج التعليمية، الوعي الصحي. en_US
dc.subject health education, school health education, educational curriculum, health awareness en_US
dc.title واقع التربية الصحية في المدرسة الجزائرية en_US
dc.title.alternative دراسة ميدانية بالمدارس الابتدائية -مقاطعة عين النويصي ولاية مستغانم en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte