Résumé:
وتهدف الدراسة التي بين أيدينا إلى محاولة معرفة دور الألعاب الشبه رياضية في تحقيق الأهداف التربوية لدى تلاميذ الطور الابتدائي 8-11 سنة من وجهة نظر اساتذة التربية البدنية والرياضية، ولأجل ذلك اتبعنا المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة الدراسة من 30 أستاذ واستاذة التربية البدنية والرياضية في الطور الابتدائي، واستعملنا أداة الاستبيان، واستخدمنا لتحويل البيانات الى نتائج إحصائية معامل (الصدق، الثبات، معامل الارتباط البسيط لبيرسون)، وجاءت أهم نتائج الدراسة ان للألعاب الشبه رياضية دورا فعالا لتنمية التواصل الشفهي والحركي بينهم وبين تلاميذهم، وان الألعاب الشبه رياضية ساهمت في تعلم التلاميذ للقوانين الخاصة بكل لعبة والتعرف على مختلف قوانين كل الألعاب الفردية والجماعية، اما اهم الاقتراحات والتوصيات فتمثلت بداية باستغلال هذه الألعاب بشكل واسع أثناء تلقينهم للبرامج داخل حصة التربية البدنية والرياضية لأنها تمثلقاعدة صلبة لهم، ومعرفة استعمال الألعاب شبه الرياضية في الطور الابتدائي ومدى أهميتها لهذه الفئة العمرية.
// // // //
The study at hand aims to try to find out the role of para-athletic games in achieving the educational goals of primary school students aged 8-11 years from the point of view of teachers of physical education and sports. To do this, we followed the descriptive approach, as the study sample consisted of 30 male and female professors of physical education and sports in In the primary stage, we used the questionnaire tool, and used the coefficients (validity, reliability, and Pearson’s simple correlation coefficient) to transform the data into statistical results. The most important results of the study were that para-sport games have an effective role in developing oral and motor communication between them and their students, and that para-sport games contributed to learning Pupils learn the laws of each game and learn about the various laws of all individual and group games. The most important suggestions and recommendations were initially to exploit these games extensively during their indoctrination of the programs within the physical education and sports class because they represent a solid base for them, and to know the use of para-sports games in the primary stage and the extent of their importance for this. Age group.