Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
حسان, فتيحة |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-16T13:26:09Z |
|
dc.date.available |
2024-10-16T13:26:09Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/27366 |
|
dc.description.abstract |
انإدراج مادة الفنون في المؤسسات التعليمية والجامعية مشروع واسع بأسسه وخصائصه والتي لا بد انيكونهدفها الأساسي لتحقيق الأهداف التي يسعى الفن في حد ذاته الى إيصالها للمتلقي مهما كان مستواه العمري والفكري خاصة اذا تعلق الأم بالطفل الذي يعتبر الركيزة الأساسية التي يعنى بها المجتمع من اجل إنشاء جيل صالح من كل الجوانب والفن الموسيقي احد الفنون التي رافقت الطفل في كل مراحله التعليمية إذ يعيد استخدامها أحد أهم التجارب التعليمية الفنية التي تساهم في النمو الفني للمتعلم بما في ذلك عملية الإدراك والإبداع وتنشيط الذاكرة وتنمية الذكاء العاطفي والوعي الذاتي وكذلك توفير متنفس للتلاميذ لعرض
مواهبهم الفنية وعليه فان هذا البحث كان بمثابة رؤية نسبية عن واقع وراهن الموسيقى التعليمية في المؤسسات التربوية الجزائرية ( الطور المتوسط نموذجا تطبيقيا) بالوقوف عند أهم المميزات التي تميزت بها هذه المادة الفنية إضافة الى رصد آراء التلاميذوالأساتذة ومفتشي المادة حول فاعليتها ومستوى القبول لدى المعلم والمتعلم
This research addresses the importance of integrating the arts, particularly music, into educational and university institutions. The project aims to achieve the objectives that art seeks to convey to recipients, regardless of their age and intellectual level, with a focus on the role of art in the development of the child, who is a cornerstone in building a well-rounded generation.
The study examines the experience of music education as an effective tool for developing perception, creativity, and stimulating memory, in addition to fostering emotional intelligence and self-awareness. It also provides students with the opportunity to showcase their artistic talents.
This study serves as a comprehensive view of the current state of music education in Algerian educational institutions, focusing on the middle school level as a practical model. It relies on the opinions of students, teachers, and subject inspectors to assess the effectiveness of music and its acceptance among teachers and learners. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
كلية الأدب العربي والفنون |
en_US |
dc.subject |
الفنون التعليمية، التربية الموسيقية، الطور المتوسط، النمو الفني، المؤسسات التربوية الجزائرية |
en_US |
dc.subject |
Educational arts, music education, middle school, artistic development, Algerian educational institutions |
en_US |
dc.title |
راهن الموسيقى التربوية في المؤسسات التعليمية الجزائرية |
en_US |
dc.title.alternative |
الطور المتوسط أنموذجا |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée