Résumé:
تتمحور دراستنا حول موضوع الخدمة الرقمية باعتبارها أحد أهم الأسس التي يقف عليها قطاع التعليم العالي، إذ نهدف من خلالها إلى الكشف عن دور الخدمة الرقمية للإدارة الجامعية، والوقوف على مدى تحقيقها لأهدافها المرسومة، وكيف يتمّ تقديمها وتسويقها بغرض تحقيق منافع لكلا الطرفين (مقدِّم الخدمة والمنتفِع بها) حيث تُعتبَر الخدمة من أبرز الوظائف التي تقدمها الإدارة الجامعية للطلبة، في شتى المجالات العلمية والمتطلبات الإدارية، والتي تظهر صورتها ضمن ادارات قطاع التعليم العالي من اجل تقديم خدمة رقمية فعالة ومثمرة.
وقد وقف البحث عند معرفة دور الخدمات الرقمية بالإدارة الجامعية في تحسين مستوى التواصل بين الادارة والطالب في جامعة عبد الحميد بن باديس مستغانم من خلال تحديد ابعاد الخدمة الرقمية داخل الإدارة الجامعيةوالتحديات الإلكترونية والبشرية التي تواجهها. وقد عولنا على اداة الاستبيان والتي وزعت على عينة من طلبة العلاقات العامة، اذ توصلنا من خلالها الى مجموعة من النتائج اهمها تأثير مردودية الخدمة الرقمية كبير في تطوير مستوى التواصل بين الإدارة والطالب في ظل التكنولوجيا الحديثة، ووجود أثر ايجابي في تطبيق الخدمة الرقمية داخل الادارة بشكل عام والادارة الجامعية بشكل خاص.
كما أوصت الدراسة على وجوب الاعتماد على المنصات الرقمية في المعاهد والجامعات بشكل كلي في عملية التواصل بين الادارة والطلبة الجامعيين، والعمل على تطوير الخدمات الرقمية في الادارة الجامعية من اجل تعزيز الابتكار وخفض التكاليف التشغيلية وكذا تشريع قوانين ونصوص تضبط عملية الانتقال من النظام الإداري التقليدي إلى النظام الإداري الرقمي القائم على تقنيات اتصالية عالمية.
Description:
Our study focuses on the subject of digital service as one of the most important foundations on which the higher education sector stands. Through it, we aim to reveal the role of digital service for university administration, determine the extent to which it achieves its set goals, and how it is presented and marketed with the aim of achieving benefits for both parties (the service provider and the beneficiary).
The service is considered one of the most prominent functions provided by the university administration to students, in various scientific fields and administrative requirements, and its image appears within the departments of the higher education sector in order to provide an effective and fruitful digital service.
The research focused on knowing the role of digital services in university administration, and its impact on improving the level of communication between administration and students at Abdelhamid Ben Badis University of Mostaganem, by identifying the dimensions of digital service within university administration and the electronic and human challenges it faces. We relied on the questionnaire tool that was distributed. On a sample of public relations students, through which we reached a set of results, the most important of which are: The impact of the effectiveness of the digital service is significant in developing the level of communication between the administration and the student in light of modern technology, and the presence of a positive impact in the application of the digital service within the administration in general and the university administration in particular.
The study also recommended the necessity of relying on digital platforms, in institutes and universities, completely in the communication process between the administration and university students, and working to develop digital services in the university administration, in order to enhance innovation and reduce operational costs, as well as legislating laws and texts that control the process of transition from the system. From traditional administrative to digital administrative system based on global communication technologies.