Résumé:
: تناولنا في الدراسة الحالية التعرف علي دور النشاط الرياضي الترويحي في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدي الناشئين (13-15)سنة، حيث نهدف من هذه الدراسة إلي معرفة مدى أهمية النشاط الرياضي الترويحي في تنمية بعض المهارات الاجتماعية والتي اخترنا منها أربع مهارات على تعددها وهذا حسب المقياس المعتمد في الدراسة التطبيقية (مقياس المهارات الاجتماعية لمتسن وزملاؤه والمعدل من طرف محمد السيد عبد الرحمن بأبعاده الأربعة: مهارة المبادأة بالتفاعل، مهارة التعبير عن المشاعر السلبية، مهارة الضبط الانفعالي، مهارة التعبير عن المشاعر الايجابية)، وذلك بطرح الفرضية العامة الآتية : للنشاط الرياضي الترويحي دور في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى الناشئين, مع طرح فرضيات جزئية تناسبت مع المهارات المعتمدة في المقياس، وقد اعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي واستعمالنا الاستبيان (المقياس) للوصول إلي نتائج رقمية وبعد تحليل و تفسير النتائج مع مقابلتها بالنتائج السابقة توصلنا إلي أن للنشاط الرياضي الترويحي دور في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى الناشئين. وفي الأخير نوصي ونحث أبنانا في ممارسة النشاط الرياضي الترويحي في أوقات الفراغ.
// // // //
Summary of the study: In the current study, we addressed the role of recreational sports activity in developing some social skills among young people (13-15 years old). We aim from this study to know the extent of the importance of recreational sports activity in developing some social skills, from which we chose four skills based on There are multiple dimensions, and this is according to the scale adopted in the applied study (the social skills scale of Mitsun and his colleagues and modified by Muhammad Al-Sayyid Abdel Rahman with its four dimensions: the skill of initiating interaction, the skill of expressing negative emotions, the skill of emotional control, and the skill of expressing positive emotions), This is done by proposing the following general hypothesis: Recreational sports activity has a role in developing some social skills among young people, while proposing partial hypotheses that are appropriate to the skills approved in the scale. In the study, we relied on the descriptive approach and used the questionnaire (the scale) to reach numerical results and after analyzing and interpreting the results. In comparison with the previous results, we concluded that recreational sports activity has a role in developing some social skills among young people. Finally, we recommend and encourage our children to engage in recreational sports activities in their free time.