Résumé:
وتهدف الدراسة التي بين أيدينا إلى محاولة معرفة دور مهارات الاتصال لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في تحقيق اهداف حصة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الابتدائية، ولأجل ذلك اتبعنا المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة الدراسة من 30استاذ واستاذة لمادة التربية البدنية والرياضية في الطور الابتدائي بولاية معسكر، واستعملنا الاستبيان كأداة للدراسة، واستخدمنا لتحويل البيانات الى نتائج إحصائية معامل (الصدق، الثبات، معامل الارتباط البسيط لبيرسون)، وجاءت أهم نتائج الدراسة انه يرى الاساتذة أنهم مستمعون جيدون لتلاميذهم بشكل دائم قبل وبعد حصة التربية البدنية والرياضية مما يزرع فيهم حب هذه الحصة وعليه يكون العمل سلسا ومرحا في تحقيق أهداف الحصة، ويستمع الاساتذة بشكل دائم لاهتمامات التلاميذ خلال الأنشطة الفردية والجماعية خلال الحصة لتحقيق مستوى أعلى من أهداف حصة التربية البدنية والرياضية التي يدرجونها كل يوم، اما اهم الاقتراحات والتوصيات فتمثلت بداية بضرورة توعية الاساتذة بمدى أهمية مهارات الاتصال اثناء حصة التربية البدنية وتوضيح أهدافها في المجتمع عامة وعلى تلاميذ الطور الابتدائي خاصة، ودعوة أساتذة التربية البدنية والرياضية إلى الاهتمام بتطبيق مهارات الاتصال الفظي الشفهي أثناء ممارسة النشاط البدني الرياضي في الطور الابتدائي.
// // // // //
The role of communication skills among physical education and sports teachers in achieving the goals of the physical education and sports class in the primary stage
The study at hand aims to try to find out the role of communication skills among teachers of physical education and sports in achieving the goals of the physical education and sports class in the primary stage. To do this, we followed the descriptive approach, as the study sample consisted of 30 male and female professors of physical education and sports in the primary stage in the state of Mascara. We used the questionnaire as a tool for the study, and used the coefficients (honesty, reliability, and Pearson’s simple correlation coefficient) to transform the data into statistical results. The most important results of the study were that teachers believe that they are always good listeners to their students before and after the physical education and sports class, which instills in them a love for this class, and therefore it will be Work smoothly and cheerfully in achieving the class objectives, and the teachers constantly listen to the students’ concerns during individual and group activities during the class to achieve a higher level of the goals of the physical education and sports class that they include every day. As for the most important suggestions and recommendations, they initially represented the necessity of educating teachers about the importance of communication skills during the education class. Physical education and clarifying its goals in society in general and for primary school students in particular, and calling on teachers of physical education and sports to pay attention to applying verbal communication skills while practicing physical sports activity in the primary stage