Résumé:
وتهدف الدراسة التي بين أيدينا إلى محاولة معرفة واقع تسيير حصة التربية البدنية من قبل أستاذ التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الابتدائي، ولأجل ذلك اتبعنا المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة الدراسة من 30استاذ واستاذة لمادة التربية البدنية والرياضية في الطور الابتدائي بولاية معسكر، واستعملنا الاستبيان كأداة للدراسة، واستخدمنا لتحويل البيانات الى نتائج إحصائية معامل (الصدق، الثبات، معامل الارتباط البسيط لبيرسون)، وجاءت أهم نتائج الدراسة ان النسبة الأكبر من الأساتذة والتي تمثل 90% يرون أن البحث عن الألعاب شبه الرياضية لإدراجها في حصة التربية البدنية والرياضية يجعل تحقيق أهدافها أمرا سهلا دائما، وان استخدام الوثائق البيداغوجية وتحضيرها مسبقا ينعكس دائما بالإيجاب على تحقيق اهداف حصة التربية البدنية والرياضية، اما اهم الاقتراحات والتوصيات فتمثلت بداية بضرورة توفير الوسائل البيداغوجية المساعدة على تحقيق أغراض حصة التربية البدنية والرياضية في المدارس الابتدائية، وإنشاء وتهيئة الملاعب والميادين الخاصة بالمادة وتوفير أقصى درجات الأمن والسلامة وذلك الخصوصية مرحلة الطفولة.
// // // //
The study at hand aims to try to find out the reality of running a physical education class by a physical education and sports teacher in the primary education stage. To do this, we followed the descriptive approach, as the study sample consisted of 30 male and female professors of physical education and sports in the primary stage in the state of Mascara, and we used the questionnaire as a tool. For the study, we used the coefficient (validity, reliability, and Pearson’s simple correlation coefficient) to transform the data into statistical results. The most important results of the study were that the largest percentage of teachers, representing 90%, believe that searching for para-athletic games to be included in the physical education and sports class makes achieving its goals an important matter. It is always easy, and the use of pedagogical documents and their preparation in advance always reflects positively on achieving the objectives of the physical education and sports class. As for the most important suggestions and recommendations, they were first represented by the necessity of providing pedagogical means to help achieve the objectives of the physical education and sports class in primary schools, and creating and preparing the playgrounds and fields for the subject and providing the maximum Degrees of security, safety and privacy during childhood.