Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع البيئة الفيزيقية بالمؤسسات التعليمية وانعكاساتها على جودة الأداء التدريسي لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم المتوسط، ولتحقيق ذلك قام الطالب الباحث بإعداد إستمارة اسبيانبة تضمنت ثلاثة محاور، وبعد التأكد من صدق وثبات الأداة، شرعنا في تطبيقها على عينة الدراسة الأساسية التي كان قوامها 60 أستاذا لمادة التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم المتوسط بولاية أدرار،تم اختيارها بطريقة عشوائية مُستخدمين في ذلك المنهج الوصفي بالطريقة المسحية، وبعد المعالجة الإحصائية أظهرت النتائج على أن البيئة الفيزيقية بالمؤسسات التعليمية المتاحة حاليا تنعكس سلبا على جودة الأداء التدريسي لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية بمرحلة التعليم المتوسط.
// // // //
This study aims to identify the reality of the physical environment in educational institutions and its repercussions on the quality of teaching performance of the physical education and sports teacher in the intermediate education stage. To achieve this, the student researcher prepared a questionnaire that included three axes, and after ensuring the validity and reliability of the tool, we proceeded to apply it to the study sample. The core, which consisted of 60 teachers of physical education and sports in the intermediate education stage in the state of Adrar, was selected randomly using a descriptive approach using the survey method. After statistical treatment, the results showed that the physical environment in the educational institutions currently available reflects negatively on the quality of the teaching performance of the education professor. Physical and sports in middle school.