Résumé:
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور حصة التربية البدنية والرياضية في تحقيق التنشئة الاجتماعية بين تلاميذ المرحلة الابتدائية حيث كان التساؤل العام كالتالي : ما مدى مساهمة التربية البدنية في تحقيق التنشئة الاجتماعية لتلاميذ المرحلة الابتدائية ، حيث استخدمنا المنهج الوصفي في هذه الدراسة ، وتمثلت العينة في 35 تلميذ وتلميذة من قسم السنة الخامسة ابتدائي وقمنا باستعمال الاستبيان لجمع المعلومات وتم استخدام الأساليب الإحصائية .
توصلنا إلى أن الفرضية العامة والفرضيات الجزئية محققة بعدها تفسيرها ومقارنتها بالدراسات السابقة وتوصلنا إلى النتائج التالية :
استنتجنا أن التربية البدنية والرياضية لها دور فعال في نحقيق التنشئة الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية .
حصة التربية البدنية والرياضية توفر التواصل المباشر بين الأستاذ والتلاميذ وتحسين العلاقات الاجتماعية فيما بينهم .
اكتساب بعض السلوكيات كالثقة في النفس وحب التعاون مع الأخرين
اشعار التلاميذ بروح المسؤولية والانضباط مع تطوير بعض العلاقات الاجتماعية
// // // //
The study aimed to identify the role of the physical education and sports class in achieving socialization among primary school students. The general question was as follows: To what extent does physical education contribute to achieving socialization for primary school students? We used the descriptive approach in this study, and the sample consisted of 35 students. A female student from the fifth year of primary school. We used a questionnaire to collect information and statistical methods were used.
We concluded that the general hypothesis and partial hypotheses were verified, after which they were interpreted and compared with previous studies, and we reached the following results:
We concluded that physical education and sports have an effective role in achieving socialization among primary school students.
The physical education and sports class provides direct communication between the teacher and the students and improves social relations between them.
Gaining some behaviors such as self-confidence and love of cooperation with others
Making students feel a sense of responsibility and discipline while developing some social relationships