Résumé:
الملخص باللغة العربية:
أثر الألعاب المصغرة في تحسين مستوى الجانب الحركي لدى تلاميذ الطور الثانوي من وجهة نظر الاساتذة
وتهدف الدراسة الى محاولات تقييم أثر الألعاب المصغرة على تحسين المهارات الحركية لدى الطلاب من وجهة نظر المعلمين. وقد تم ذلك باتباع المنهج الوصفي، حيث شملت عينة الدراسة 20 رجلا وامرأة من معلمي التربية البدنية والرياضة بالمرحلة الثانوية بمستغانم، وذلك من خلال استبيان. ولتحويل البيانات إلى معلومات إحصائية، استخدمنا المعاملات ذات الصلة بالصدق والموثوقية ومعامل الارتباط البسيط (بيرسون). وكانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن الألعاب المصغرة لها دور في تمييز الطلاب عن بعضهم البعض من خلال تحقيق درجة عالية من التوازن أثناء ممارسة الألعاب على أساس وقوفهم على ساق واحدة، وللألعاب الأصغر. دور في خلق أداء متميز ومبهر يميز الطلاب عن بعضهم البعض في الوقوف والمشي والجلوس. أما أهم الاقتراحات والتوصيات فقد تم التعبير عنها في البداية من خلال زيادة الاهتمام بالألعاب المصغرة التي تنمي المهارات الحركية، بالإضافة إلى زيادة عدد وطول هذه الألعاب المصغرة حتى يتوفر الوقت الكافي لممارستها أثناء دروس التربية البدنية والرياضة.
// // // //
The effect of mini-games in improving the level of motor skills among secondary school students from the teachers’ point of view
The study at hand aims to try the effect of mini-games in improving the level of the motor aspect of secondary school students from the point of view of teachers. For this, we followed the descriptive approach, as the study sample consisted of 20 male and female teachers of physical education and sports in the secondary stage in the state of Mostaganem, and we used the questionnaire tool. To transform the data into statistical results, we used coefficients (validity, reliability, and Pearson’s simple correlation coefficient). The most important results of the study were that para-athletic games contributed to distinguishing students from each other by acquiring high balance while playing games based on standing on one leg, and for mini-games. It played a role in creating a distinct and sound performance among students in the skills of standing, walking, and sitting. As for the most important suggestions and recommendations, they were initially represented by increasing interest in mini-game activities in developing the motor aspects, and increasing the number and time of mini-games to allow sufficient time to practice them during the physical education and sports class.