Résumé:
هدفت الدراسة إلى إبراز الدور الذي تلعبه حصة التربية البدنية والرياضية في التخفيف من القلق النفسي لدى تلاميذ المتوسط (ذكور)، حيث أجرى الباحثين دراستهما على تلاميذ بعض متوسطات مدينة مستغانم، وانتهجا في ذلك المنهج الوصفي نظرا لملائمته طبيعة المشكلة، وبغية الوصول الى النتيجة قمنا بتوزيع الاستبيان على التلاميذ المتمدرسين في المتوسطات محل الدراسة التي تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وقد تكونت من 155 تلميذ من بين مجتمع البحث الذي عدده 771 موزعين على مختلف متوسطات مدينة مستغانم. كما تم استخدام النسبة المئوية واختبار كا2 كوسائل إحصائية لتفريغ وحساب النتائج، وبعد الدراسة الميدانية توصلنا إلى نتائج ان ممارسة التربية البدنية والرياضية دور فعال في التخفيف من القلق النفسي لدى تلاميذ طور المتوسط (ذكور)"، وعليه نوصي بالاهتمام أكثر بالجانب النفسي للتلميذ خلال حصة التربية البدنية والرياضية، كما يجب زيادة الحجم الساعي لحصص التربية البدنية والرياضية في المرحلة المتوسطة.
// // // //
Study topic: The role of the physical education and sports class in alleviating psychological anxiety among middle school students (males).”
The study aimed to highlight the role that the physical education and sports class plays in alleviating psychological anxiety among middle school students (males). The researchers conducted their study on students in some middle schools in the city of Mostaganem, and they adopted the descriptive approach due to its suitability to the nature of the problem. In order to reach the result, we distributed The questionnaire was administered to students studying in the middle schools under study, who were chosen randomly, and it consisted of 155 students from among the research population, which numbered 771 distributed among the various middle schools in the city of Mostaganem. The percentage and K2 test were also used as statistical means to transcribe and calculate the results. After the field study, we reached results that the practice of physical education and sports has an effective role in alleviating psychological anxiety among middle school students (males). Therefore, we recommend paying more attention to the psychological aspect of the student during the education session. Physical education and sports, and the daily size of physical education and sports classes in the intermediate stage must be increased.