Résumé:
يعد موضوع تعليمية البلاغة العربية القاعدة والشاهد بين التعقيد والسهولة موضوعا تعليميا ينتمي إلى مجال اللسانيات التطبيقية، ويعتبر من أهم العلوم البلاغية التي لها طابع جمالي وفني، تتميز بمجموعة من الطرائق والتقنيات والوسائل التي تساعد على التدريس في جميع الأطوار الدراسية، وهدفي من هذه الدراسة تسليط الضوء على واقع تعليمية مادة البلاغة العربية باعتبارها فرع من فروع اللغة العربية، وتأتي البلاغة لتحقيق بعضا من وظائف اللغة للتلاميذ، فهي مادة تكشف للمتعلمين عن دقة اللغة العربية وأسرارها وتنمي فيهم حاسة التذوق والاحتراز عن الخطأ وتأدية المعنى المراد، وهذا من خلال التعرف على علوم البلاغة وأهدافها، وأهم صعوباتها بالنسبة للمعلم والمتعلم .
وللإجابة على الإشكالية قمت بدراسة ميدانية وذلك بتقديم استبيانات على تلاميذ السنة الثالثة متوسط لمعرفة كيفية تدريس هذه المادة ونوعية الأساليب المستخدمة لعرض الدروس وانطلاقا من معطيات البحث وتحليلها تبين لي أن دروس البلاغة لم تحقق غايتها المنشودة في تنمية لغة المتعلمين وهذا ما أثبتته الدراسة والملاحظة وكذلك تصريحات الأساتذة والتلاميذ، كما أن كثافة البرنامج الدراسي وصعوبة المادة أدت إلى عزوف أغلب التلاميذ عن البلاغة العربية
The educational topic of Arabic rhetoric, Al-Qaeda and the Shah, between complexity and ease, is an educational topic that belongs to the field of applied linguistics. It is considered one of the most important rhetorical sciences that has an aesthetic and artistic character. It is characterized by a set of methods, techniques, and means that help teaching in all academic stages. My goal in this study is to shed light on On the educational reality of Arabic rhetoric as a branch of the Arabic language, rhetoric comes to fulfill some of the functions of the language for students. It is a subject that reveals to learners the accuracy of the Arabic language and its secrets and develops in them the sense of taste, guarding against errors, and performing the intended meaning, and this is through learning about the sciences of rhetoric and its goals. Its most important difficulties for the teacher and the learner.
To answer the problem, I conducted a field study by submitting questionnaires to third-year intermediate students to find out how to teach this subject and the type of methods used to present the lessons. Based on the research data and its analysis, it became clear to me that rhetoric lessons did not achieve their desired goal in developing the learners’ language, and this is what was proven by the study and observation, as well as the professors’ statements. The intensity of the study program and the difficulty of the subject led to the reluctance of most students from Arabic rhetoric.