Résumé:
تمحورت دراستنا حول موضوع «دور المطالعة الموجهة في التحصيل اللغوي لدى التلاميذ السنة الأولى الثانوي –أنموذجا-»، إنّ نشاط المطالعة الموجهة من بين النشاطات الأساسية والمهمة في العملية التعليمية التعلمية كونها لها أهمية بالغة في حياة التلميذ ومجتمعه، حيث تعمل على إثراء وتطوير قدراته وتوسع مداركه المعرفية، والثقافية واللغوية التي تعمل على تخصيب خياله وتقويته، وتحسن فعله القرائي وتكبسه الثقة في النفس، إنّ نصوص المطالعة الموجهة تعمل على حل مشكلات القراءة لدى التلاميذ لأنّ استمرارية في النشاط على مدار موسم الدراسي يسمح للمتعلم التغلب على كثير من مشاكله القرائية، واكتساب مهارات وإثراء زاده المعرفي، وبالتالي يكون لنشاط المطالعة الموجهة دور فعال في التحصيل اللغوي وحل مشكلات القراءة لدى التلاميذ.
My study focuses on the theme "the role of targeted reading in linguistic achievement among first year pupils, motels".
One of the Hey and important activities in the educational process is that it is critical to the pupil's life and Society, it enriches and develops his abilities, expands his cognitive, cultural and linguistic perceptions that fertilize and Strengthen his imagination, improves his readership and earns him self-confidence. oriented reading texts solve the pupil's reading problems because continuity of activity throughout a school Season allows the learner to overcome many of his reading problems, acquine skills and enrich him /herongnitive, and therefore the directal readingctivity is instrumental in linguistic
achievement and the resolution of readingproblems in the pupil