Résumé:
ملخص الدراسة
تتناول هذه الدراسة موضوع فاعلية استراتيجيات الترويج المتبعة من طرف حاضنة الأعمال لجامعة مستغانم للترويج لفكرة انشاء مؤسسات ناشئة في محيط الطلبة الجامعيين، دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية العلوم الاجتماعية لجامعة مستغانم، وهي عبارة عن دراسة وصفية تحليلية اعتمدنا فيها على المنهج الوصفي التحليلي وعلى أداة الاستمارة في جمع البيانات، كما اقتصر مجتمع بحثنا على طلبة كلية العلوم الاجتماعية لجامعة عبد الحميد ابن باديس بمستغانم، ولقد اعتمدنا على عينة قصدية قوامها 50 طالب و طالبة من السنة ثانية ماستر و سنة ثالثة ليسانس.
وقد انطلق هذا البحث من إشكالية تمثل هدفها الأساسي في التعرف على فاعلية استراتيجيات الترويج التي اتبعتها حاضنة الأعمال لجامعة مستغانم للترويج لفكرة انشاء مؤسسات ناشئة.
وقد خلصت هذه الدراسة الى نتائج التحليل، أبرزها:
ـالاستراتيجية الترويجية المتبعة من طرف حاضنة الاعمال لجامعة مستغانم للترويج لفكرة انشاء مؤسسات ناشئة كانت فعالة لحد ما.
ـمحتوى الرسالة المستخدمة في عملية الترويج كان لها تأثير قوي على قرارات الطلبة.
الكلمات المفتاحية: استراتيجيات الترويج، حاضنة الأعمال، المؤسسات الناشئة
ملخص الدراسة باللغة الإنجليزية:
This studyaddresses the issue of the effectiveness of the promotionalstrategiesused by the Business Incubator of the University of Mostaganem to promote the idea of establishingemerging institutions amonguniversitystudents. It is a fieldstudy on a sample of studentsfrom the Faculty of Social Sciences at the University of Mostaganem. It is a descriptive and analyticalstudy in whichwerelied on the descriptive analyticalmethod and the tool The questionnaire wasused to collect data. Our researchcommunitywaslimited to studentsfrom the Faculty of Social Sciences at Abdelhamid Ibn BadisUniversity in Mostaganem. Werelied on a purposivesample of 50 male and femalestudentsfrom the second year of the Master’sdegree and the thirdyear of the Bachelor’sdegree.
This researchstartedfrom a problemwhoseprimary goal was to identify the effectiveness of the promotionalstrategiesfollowed by the Business Incubator of the University of Mostaganem to promote the idea of establishingemerging institutions.
This studyconcludedwithanalysisresults, mostnotably:
-The promotional strategy used by the Business Incubator of the University of Mostaganem to promote the idea of establishing emerging institutions was somewhat effective.
-The content of the message used in the promotion process had a strong impact on students’ decisions.
Keywords: promotion strategies, business incubator, emerging institutions