Résumé:
سعت الدراسة إلى التعرف على واقع الفكر المقاولاتي لدى طلبة علوم الإعلام والاتصال بجامعة مستغانم ، حيث تم الاعتماد على أداة الاستبيان لجمع البيانات من عينة عرضية قوامها 70 مفردة وقد تم التوصل إلى النتائج التالية:
- أن البرامج البيداغوجية تساهم في توجيه قرارات الطالب نحو إنشاء مشاريعهم بغض النظر عن هذه البرامج مجرد معلومات نظرية تحتاج إلى تعديل ، وهذا بسبب توفير الرغبة لدى الطالب في التعليم واكتساب المعارف من أجل إنشاء مشروعه الخاص.
- تساهم المحاضرات والندوات العملية التي تعمل الجامعة على تنظيمها في زيادة وعي الطلبة بالمقاولاتية من خلال ما تقدمه لهم من معلومات أي أنها تساعد على توليد الفكر المقاولاتي لدى الطلبة .
- يمتلك الطلبة الرغبة في التعرف أكثر على مجال المقاولاتية واكتساب معلومات ومعارف التي تدعم توجههم نحو النشاط المقاولاتي ، وهذا بالإضافة إلى المعلومات المقدمة من خلال معززات الدراسة والتي تساهم في بلورة أفكار الطالب ودفعه إلى التفكير إنشاء مشروعه الخاص.
This study aimed to identify the reality of entrepreneurial thinking among students of Media and Communication Sciences at the University of Mostaganem. A questionnaire was used to collect data from a cross-sectional sample of 70 individuals. The study yielded the following results:
• Pedagogical programs contribute to guiding students' decisions toward establishing their own projects, regardless of whether these programs are merely theoretical information needing modification. This is due to fostering the students' desire for learning and acquiring knowledge to create their own ventures.
• Practical lectures and seminars organized by the university contribute to increasing students' awareness of entrepreneurship through the information they provide, thus helping to generate entrepreneurial thinking among students.
• Students possess a desire to learn more about entrepreneurship and acquire knowledge and information that supports their orientation toward entrepreneurial activity. This is in addition to the information provided through study enhancers, which contribute to shaping students' ideas and prompting them to think about establishing their own projects.