Résumé:
هدفت الدراسة الى معرفة أثر لعبة بابجي pubg على لدى المراهقين ، حيث جاءت إشكالية الدراسة كالآتي فيما تتمثل التأثيرات النفسية والاجتماعية للعبة البابجي على المراهقين؟ و تفرعت عنها مجموعة من الأسئلة الثانوية: - ما هي العوامل التي أدت إلى انتشار الألعاب الإلكترونية بشكل واسع؟
- ما هي الآثار الاجتماعية للألعاب الإلكترونية على المراهقين؟
- كيف تؤثر لعبة بابجي على سلوك المراهقين ؟
- هل تؤثر لعبة بابجي pubgعلى التحصيل الدراسي لدى المراهقين؟
- كيف يمكن التقليل من التأثيرات السلبية للألعاب الإلكترونية على المراهقين؟
، ولتحقيق أهداف الدراسة أتبعنا منهج المسح الكمي لأنه المنهج المناسب لدراسة الظاهرة من الميدان، وقد أجريت الدراسة على عينة من مستخدمي لعبة بابجي pubg ، أما مجتمع الدراسة هو المجتمع المتاح المتمثل في كل من تعاون معنا بملأ الاستبيان كون المجتمع المستهدف عينة من تلاميذ ثانوية عبد القادر بن زيان الشعاعي ، وقد تم الاجابة على 50 استمارة من قبل المبحوثين ، وبعد معالجة عرض ومناقشة النتائج ، تبين تعد لعبة PUBG ذات شعبية طاغية بين المراهقين، خاصة الذكور، وتُمارس بشكل متكرر ولفترات زمنية طويلة، الدافع الأساسي وراء ممارسة اللعبة هو التسلية وقضاء وقت الفراغ. يشعر المراهقون بالسعادة ويحققون إشباعات تتمثل في التنافس وتكوين الصداقات عبر الإنترنت، أن مستوى التحصيل الدراسي لدى المراهقين تراجع بمارسة لعبة بابجي pubg مما يؤدي العزوف عن الدراسة وواجباتهم اليومية، ومن أهم التوصيات : ضرورة مراقبة الأهل لأبنائهم ، وتحديد الوقت المخصص للعبة بابجي pubg ، كما يجب توعية المراهقين بأهمية تنظيم الوقت وممارسة لعبة بابجيpubg عند الانتهاء من مراجعة الدروس والواجبات اليومية ، لمدة زمنية قليلة .
The study aimed to understand the impact of the PUBG game on adolescents. The study's problem was as follows: What are the psychological and social effects of PUBG on adolescents? A set of secondary questions branched out from this: - What are the factors that led to the widespread spread of electronic games?
- What are the social effects of electronic games on adolescents?
- How does PUBG affect adolescent behavior?
- Does PUBG affect academic achievement among adolescents?
- How can the negative effects of electronic games on adolescents be reduced?
To achieve the study objectives, we followed the quantitative survey method because it is the appropriate method for studying the phenomenon from the field. The study was conducted on a sample of PUBG users. The study population is the available community represented by everyone who cooperated with us by filling out the questionnaire, as the target community is a sample of students from Abdelkader Ben Zian Al-Sha'ai High School. 50 questionnaires were completed by the respondents. After processing, presenting and discussing the results, it became clear that PUBG is extremely popular among adolescents, especially males, and is played frequently and for long periods of time. The main motivation behind playing the game is entertainment and spending free time. Adolescents feel happy and achieve gratification represented by competing and making friends online. The level of academic achievement among adolescents has declined when playing PUBG, which leads to a reluctance to study and their daily duties. Among the most important recommendations: the need for parents to monitor their children and determine the time allocated to playing PUBG. Adolescents should also be educated about the importance of time management and playing PUBG after completing their lessons and daily duties, for a short period of time