Résumé:
سلّطت هذه الدراسة الضوء على ظاهرة التسويق الإلكتروني عبر البث المباشر، من خلال التركيز على دوره المتنامي في التأثير على قرارات الشراء لدى المستهلكين، خاصة عبر منصات التواصل الاجتماعي كالفيسبوك. وقد انطلقت الدراسة من الإشكالية التالية:
كيف يؤثر التسويق الإلكتروني عبر البث المباشر على القرارات الشرائية لدى المستهلكين؟
يتمثل الهدف الرئيسي من هذه الدراسة في فهم طبيعة تأثير البث المباشر كأداة تسويقية
حديثة على السلوك الشرائي للمستهلك، واستكشاف الأساليب المعتمدة من طرف المسوقين في تقديم المحتوى وجذب الجمهور. اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج المسحي الوصفي وأداة تحليل المضمون لتحليل عينة من البثوث المباشرة من محلين هما Boutique Missoum ; لبيع الملابس ومحل Snouci Ménage لبيع الأواني المنزلية والأفرشة، بالإضافة إلى استخدام المقابلة كأداة مساعدة لجمع البيانات من القائمين بالبث.
وقد توصلنا من خلال تحليلنا إلى مجموعة من النتائج أبرزها أن البث المباشر أصبح وسيلة فعالة في التأثير الفوري على قرارات الشراء، من خلال تقديم تجربة تفاعلية مباشرة تعزز من ثقة المستهلك بالمنتج وتدفعه لاتخاذ قرار الشراء دون تردد.
The study highlights the phenomenon of electronic marketing through live broadcasting, focusing on its growing role in influencing consumer purchasing decisions, especially on social media platforms like Facebook. The study is based on the following problem: How does live streaming e-commerce affect consumers' purchasing decisions?
The main objective of this study is to understand the nature of the impact of live broadcasting as a modern marketing tool on consumer purchasing behavior and to explore the methods used by marketers to present content and attract audiences. We relied on content analysis to analyze a sample of live broadcasts from two retailers: "Maysoum" for clothing sales and "Senousi" for selling household items and furnishings. Additionally, interviews were used as a supplementary tool to collect data from the broadcasters.
Our analysis led to several findings, the most notable being that live broadcasting has become an effective means of having an immediate impact on purchasing decisions by providing an interactive experience that enhances consumer trust in the product and encourages them to make a purchase decision without hesitation.